advertentie

Dit forum is niet langer actief. Voor vragen kun je voortaan terecht in de Vraag & Antwoord-rubriek van PCMweb.nl

Ga terug   PCM Forum > Hardware > Vragen en discussies

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 17 March 2008, 18:56   #1
funmen
PCM Lord

Stuur een bericht via Skype™ naar funmen
Exclamation Het grote overclock topic deel 2

Om enig overzicht te bewaren hier deel 2 van het grote overclock topic.

Hier deel 1

Hieronder een handleiding van arcenon:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door arcenon
Arcenon's Intel Overclock Tutorial

Omdat er best wel wat vragen over overclocken zijn, en ik vandaag niet zoveel had te doen besloot ik een tutorial te maken over overclocken.
--------------------------------------------------------------------------

1) Oke, we beginnen met de software die handig is bij het overclocken van je processor.

1.1) Overclock Software:
Temperatuur meten: Coretemp (werkt nog niet op 64-bit), Everest.
Te downloaden op: Core temp en Everest Free Edition

CPU gegevens: CPU-z
Te downloaden op: CPU-Z

Stabiliteit check: Orthos.
Te downloaden op: Orthos

1.2) Benchmark Software:

Je moet deze software gebruiken als je pc nog op normale snelheden draait en daarna als hij overclocked is en dan zie je een flinke performance boost
Cinebench; hiermee test je de rendering speed van je cpu.Cinebench 9.5

SuperPI; Dit programma laat je cpu X keer PI uitrekenen.
Super PI Mod XS
--------------------------------------------------------------------------

2) Nu gaan we verder in de bios.

2.1) Om in de bios te komen moet je even je pc herstarten en dan herhaaldelijk op DEL drukken, bij de meeste moederborden zitten de Overclock opties bij het tabje: H/W Monitor

2.2) Eenmaal aangekomen in de bios zoek je eerst naar de volgende opties:

-Spread Spectrum; Deze optie moet je op disabled zetten (Het maakt niks uit als deze niet in je bios is te vinden want niet alle bios'en zijn hetzelfde)
-PCI-E; Deze optie moet je vastzetten op 100MHz
-Intel EIST; Deze optie moet je ook op disabled zetten
-PCI-E Frequency; Deze optie zet je op 33,33MHz (staat hij volgens mij standaard al op)

2.3) Op Intel systemen krijg je de beste performance door het geheugen op 1:1 in te stellen. Of in sommige moederborden is dat aangegeven als 533MHz

2.4) Nou hebben we alle voorinstellingen gehad en beginnen we echt met overclocken. Dit doe je door de FSB (Front Side Bus) te verhogen.
Dit moet je doen dmv stapjes van 10. Zodra je de FSB met 10 hebt verhoogt ga je naar Windows en open je CPU-Z, Orthos en Everest/Core temp.
Controleer eerst in CPU-Z of het programma de FSB/Clocksnelheid heeft overgenomen. Laat je computer dan een stresstest ondernemen in Orthos en bekijk de temperaturen in Everest of Coretempt, als ze goed zijn kan je weer verder met je FSB (onthoud stapjes van 10). De max temperatuur voor je cpu zal je zelf even moeten opzoeken, die voor de Intel Core 2Duo E6600 is de max temperatuur 61 graden onder full load (dat wil zeggen na een tijdje stressen met Orthos).

2.5) Op een gegeven moment loop je op een muur; je systeem loopt niet meer stabiel en Orthos geeft foutmeldingen aan. Dan kom je op het moment dat je in de bios naar je Vcore moet zoeken. Deze zal standaard waarschijnlijk op 1.3Vcore staan, door de Vcore met een stapje omhoog te gooien (gebruik hiervoor je + toets rechts op je toetsenbord) krijgt je systeem weer genoeg V om stabiel te lopen (als hij na een stapje omhoog nog niet stabiel loopt probeer dan 2 stapjes en etc). LET WEL OP, DOOR DE VCORE TE VERHOGEN STIJGT DE TEMPERATUUR DRASTISCH dus houd je temperatuur in de gaten.

3) Als je de gewenste clocksnelheid hebt is het aangeraden om Orthos een nachtje te laten draaien zodat je zeker weet dat je systeem stabiel is.

4) Het is je aangeraden om een aftermarket CPU-Cooler te gebruiken bij het overclocken, dit wil zeggen dat je met de Stock Intel Cpu-Cooler minder ver zal komen omdat de temperatuur dan te hoog wordt. Enkele goede Cpu-Coolers zijn: Scythe Infinity, Tuniq Tower

Als iemand nog vragen heeft kun je die hier gerust stellen of als je fouten in mijn tutorial ziet wees dan niet bang om me daarop te wijzen. Ik hoop dat jullie er wat mee kunnen

Ik ben niet aansprakelijk voor enige schade aan je systeem, dit doe je geheel op eigen risico
Oud 30 June 2009, 23:42   #2
Bertus-jedi2
Just Joined!

Standaard

Hoi,

Ik heb een vraagje.... Hoort het nadat je geoverclockt hebt dat je muziek stottert als je Dingen open klapt of dicht klapt?
Verder geeft orthos geen fouten aan... en het stotteren begint past echt als ik voorbij de 3.17 ghz ben gepasseerd, Doe ik iets fout?

Alvast bedankt.

Mvg, Bertus.
Bertus-jedi2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 July 2009, 01:39   #3
eNdEmiOn
PCM Lord

eNdEmiOn's schermafbeelding

Standaard

Misschien kan je ram het niet bijbenen? Ofwel heb je de ram speed - cpu speed ratio zo staan dat het voor problemen kan zorgen.

(welke cpu eigenlijk?)
Oud 1 July 2009, 12:55   #4
Bertus-jedi2
Just Joined!

Standaard

De cpu is een Intel core 2 duo e8400 en de moederbord een asus p5b deluxe samen met Kingston hyperX 4 GB(2x2GB) 800 mhz werkgeheugen(ddr2)

Ik zou graag de processor op 3.6 willen clocken

3.16 ghz is geen probleem maar clock ik het iets hoger... bijvoorbeeld 3.17... dan begint alles te stotteren.. zoals geluid... enz..

Mvg, Bertus.

Laatst gewijzigd door Bertus-jedi2 : 1 July 2009 om 13:20
Oud 1 July 2009, 15:40   #5
hulp1
Just Joined!

Standaard

ik heb de e8400 ook en heb deze stabiel op 3,5ghz
icm asus p5k .verder heb ik gewoon standaard kingston geheugen
want ik ben er na 3pc's ( zelfbouw ) achtergekomen dat standaard ook heel hoog komt . had een 2,8 ghz s478 draaien op 3,7 ghz .maar als je veel downloads of ie open had , dan pauseerde hij nogal eens , en dan is terugklokken wel de optie , en idd fsb icm geheugen moet goed staan .
anders wringt hij nogal . het is klooien met bios of progjes .
nu heb ik de quad 9550 en die is weer moeilijker omdat deze 90 watt is en de e8400 maar 65watt , en dan komt koeling in het gedrang .
en bij overclocken is een cpu van 55 graden al heet.
bij standaard clock is 80 nog te doen

ook al vaker gehad dat ineens opstarten niet meer gaat , gewoon clear rtc
op het mobo en hij werkt weer , dit ook met de cpu te strak op mobo gedraaid . en dan kun je zoeken ......
hulp1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 July 2009, 16:37   #6
Bertus-jedi2
Just Joined!

Standaard

Ik zou toch wel hoger kunne of is 3.16 ghz de maximale voor me processor?
Oud 2 July 2009, 19:49   #7
Bertus-jedi2
Just Joined!

Standaard

Hoi,

ik denk dat het iets met het werkgeheugen te maken heeft, ik weet nu wel dat de geheugen FSB op 1:1 draait, iemand nog een idee wat ik zou kunne doen om me processor op 3.6 ghz stabiel te kunne draaien? CPU koeler is btw een Cooler Master Hyper Z600 met een Scythe Ultra Kaze DFS123812L-3000, 120mm, Dus koeling lijkt me niet echt het geval..

Mvg, Bertus.
Oud 2 December 2009, 21:57   #8
GuidoHuis
Just Joined!

Standaard Ik kom er niet uit, steeds safeboot...

Ik wil met een DFI Lanparty GF9400-T2RS overklokken

Ik heb verder een intel core2quad q9550 2,83ghz.
En twee maal OCZ Sli ram 2 keer 2 GB pc2 ddr 800.

veel van de gegeven bios opties heb ik niet.
bijvoorbeeld :

Spread Centrum: kan ik niet vinden.
PCI-E: kan ik niet vinden
Intel Eist: wel
PCI-E Freqencie: kan ik niet vinden.

dus ik kan het moederbord niet locken op een vaste pci bus om zo over te klokken.

Als ik overklok met een fsb van 1600 en mem moet dan op 1066 (linked) werkt dat niet.
En Als ik (unlinked) de fsb op 1600 zet en de ddr op 800 werkt dit niet.

ik probeer het al maanden maar kom er gewoon door legitible kennis niet uit.

...
GuidoHuis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 December 2009, 14:32   #9
Jaap Veenstra
Redactie
Just Joined!

Jaap Veenstra's schermafbeelding

Standaard

Als ik zo vrij mag zijn: een Geforce 9400-moederbord is niet echt ideaal om mee over te klokken. Toch moet het mogelijk zijn iets verder te komen dan de standaard 2,83 GHz.

Wat betreft het geheugen: unlinked draaien is niet aan te raden. Linked is altijd beter. Probeer 1:2 of 1:1 aan te houden. Op die manier stress je de fsb niet al te veel.

Ook handig: kies voor FSB strap 333 of Auto. Wederom om de NB niet teveel te stressen.

Verder is het handig wat uiteen te zetten wat je al hebt gedaan. Wat is je vcore? Hoeveel volt zet je op de NB? Die moet zeker omhoog als je van 333 naar 400 MHz gaat (1600 MHz quad pumped). Heb je al met een lagere bussnelheid geprobeerd te werken? Soms wil een mobo of een cpu gewoon niet ver omhoog.

Groeten,

Jaap Veenstra

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GuidoHuis Bekijk bericht
Ik wil met een DFI Lanparty GF9400-T2RS overklokken

Ik heb verder een intel core2quad q9550 2,83ghz.
En twee maal OCZ Sli ram 2 keer 2 GB pc2 ddr 800.

veel van de gegeven bios opties heb ik niet.
bijvoorbeeld :

Spread Centrum: kan ik niet vinden.
PCI-E: kan ik niet vinden
Intel Eist: wel
PCI-E Freqencie: kan ik niet vinden.

dus ik kan het moederbord niet locken op een vaste pci bus om zo over te klokken.

Als ik overklok met een fsb van 1600 en mem moet dan op 1066 (linked) werkt dat niet.
En Als ik (unlinked) de fsb op 1600 zet en de ddr op 800 werkt dit niet.

ik probeer het al maanden maar kom er gewoon door legitible kennis niet uit.

...

Hardwareredacteur PCM
Jaap Veenstra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 September 2010, 14:42   #10
battlefear
Just Joined!

Lightbulb pc overclocken. mogenlijk.

ik heb een nieuwe pc, en zou deze willen overklocken.
ik heb een 1090t x6 amd phenom. 3.2 ghz.
het overclocken wou ik als volgt doen:
de multiplier omhoog zet naar 20x voltage naar 1.40v
dan heb je 4 ghz.
alleen heb ik kingston geheugen van 1333mhz is dit een probleem???
en zijn er verder nog problemen die ik zou kunnen krijgen.

ps mijn cooler is : spirethermax.air

Groetjes kees leemeijer.
battlefear is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten