advertentie

Dit forum is niet langer actief. Voor vragen kun je voortaan terecht in de Vraag & Antwoord-rubriek van PCMweb.nl

Ga terug   PCM Forum > Software, Games & OS > Vragen en discussies

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 19 September 2011, 15:51   #1
Jos Berk
PCM Newbie

Question Foto selectie (uit bv Picasa) via Live Mail versturen

Beste forum leden,

Ik heb de volgende situatie aan de hand:
1) Ik heb een fotobeheer programma (bijv. Picasa of Canon ZoomBrowser EX) waarin ik een of meerdere foto's selecteer en deze vervolgens via de e-mail functie van dat beheer programma via e-mail wil versturen.
2) Mijn default e-mail programma is Windows Live Mail 2011 (WLM). Echter: ik verstuur (en ontvang) mijn e-mail via de mail server(s) van mijn internet provider. Ik maak dan ook geen gebruik van een Windows Live ID (en heb daar ook geen behoefte aan).

Wanneer ik nu op de onder 1) beschreven wijze foto's verstuur, start WLM zonodig op en stelt een e-mail samen waarin een link wordt geplaatst naar een SkyDrive webalbum waarin de door mij te versturen foto's opgenomen zouden worden. Dit op voorwaarde dat er dus wel met een Live ID is ingelogd!
Mijn bedoeling is simpel en eenvoudig: de geselecteerde foto's dienen ieder voor zich als bijlage in de e-mail te worden opgenomen, zonder verdere toeters en bellen.

Het is natuurlijk wel mogelijk om de foto's handmatig als bijlage aan een e-mailbericht toe te voegen maar dan dien ik wel de fysieke locatie van de geselecteerde foto's op te zoeken; nogal omslachtig dus.

Ik heb tot nog toe geen instelling o.i.d. binnen Live Mail kunnen vinden waarmee de - voor mij onhebbelijke - werkwijze is uit te schakelen.
Advies en/of idee?n zijn welkom (waarbij er vanuit gegaan moet worden dat het installeeren van een ander e-mail programma geen optie is).

Vriendelijke groet,
Jos
Oud 19 September 2011, 17:08   #2
De Hulk
PCM User

De Hulk's schermafbeelding

Standaard

Precies zoals jij omschrijft en dat heb ik bijna een jaar geleden al aangekaart. Wat WLMail doet is knap waardeloos. Jouw foto's horen helemaal niet op servers van derden als jij dat niet wilt! Eerder via Outlook Express was het een fluitje van een cent om foto's te versturen.

Helaas ik kan je niet verder helpen, want ik ga me hier niet meer mee bezig houden.
De Hulk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 September 2011, 23:26   #3
porrelaar
PCM User

porrelaar's schermafbeelding

Standaard

Jos, jij wilt gebruik blijven maken van Windows Live Mail 2011 (WLM) om foto's te versturen, maar g??n gebruik maken van SkyDrive webalbums. Dat kan.
Doe wat je altijd doet. Selecteer een aantal foto's in een map met afbeeldingen en kies voor 'Kopi?ren naar e-mailontvanger' of iets dergelijks. Zodra WLM is opgestart en een bericht toont met daarin verkleinde afbeeldingen van de foto's die jij wilt verzenden, dan klik je (gewoon met de linker muisknop) op 1 van die kleine foto's. Wanneer je dat gedaan hebt, zie je bovenaan het venster van WLM een groene knop oplichten met daarin de tekst 'Opties voor fotoalbums'. [Nee, ik weet dat je geen fotoalbum wilt, maar dat komt goed. Echt!] Klik op die groene knop en je zult zien dat je nu de grootte van de afbeeldingen kunt aanpassen. Er zijn helaas slechts 3 opties: Origineel / groot (1600 px) / Middelgroot (600 px), maar misschien is dat genoeg voor jou. Zodra je daar een keuze hebt gemaakt, beweeg je de muis naar links en klik je op de paperclip (zie de door mij toegevoegde afbeelding). De foto's worden nu niet meer als fotoalbum, maar gewoon als bijlagen aan het e-mailbericht toegevoegd.
Het vereist dus een paar extra handelingen. Sorry, ik weet geen betere oplossing, maar misschien helpt dit al.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg foto als bijlage verzenden.jpg‎ (39,1 KB, 10x gelezen)

Laatst gewijzigd door porrelaar : 19 September 2011 om 23:28
porrelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 September 2011, 15:17   #4
Jos Berk
PCM Newbie

Standaard

@De Hulk, ik begrijp je frustratie...

@porrelaar, helaas:
Wanneer ik in m'n fotobeheer programma de selectie heb gemaakt en de e-mail button klik, start WLM op, cre?ert het e-mail bericht en toont direct een Windows Live Mail aanmeldscherm. Deze aanmelding annuleer ik, waarna het e-mail bericht als volgt zichtbaar is (zie 'WLM e-mail1.jpg').
Dan klik ik, zoals je aangeeft, op een van de foto's en dan wordt idd de menu keuze 'Opties voor fotoalbums' geactiveerd. Vervolgens kies ik de grootte (Origineel) en klik op de paperclip. Op dat moment krijg ik w??r dat irritante aanmeldschem voor WLM! Weer annuleren toont het onveranderde e-mailbericht opnieuw. Dus weer in het fotoalbum formaat i.p.v. normale bijlagen. Elke andere keuze binnen de indeling opties voor fotoalbums, trakteert mij w??r op het WLM aanmeldscherm
Helaas werkt je oplossing dus niet maar desalniettemin dank voor je suggestie!
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg WLM e-mail1.jpg‎ (61,2 KB, 2x gelezen)
Oud 20 September 2011, 15:43   #5
De Hulk
PCM User

Standaard

Met dank voor de oplossing van Porrelaar. Deze werkt bij mij wel. Echter ik ben altijd al aangemeld. Ik heb ook een account bij LiveID en ??n e-mailadres hotmail.nl al gebruik ik dat niet.

Dus als ik het zo bekijk en begrijp is het een kwestie van ??n maal aanmelden voor Jos. Verder heeft dat weinig consequenties. Dan zou het moeten werken. Alhoewel, ik werk gewoon via de selectie in Windows verkenner.
Oud 20 September 2011, 23:51   #6
Jos Berk
PCM Newbie

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Hulk Bekijk bericht
Met dank voor de oplossing van Porrelaar. Deze werkt bij mij wel. Echter ik ben altijd al aangemeld. Ik heb ook een account bij LiveID en ??n e-mailadres hotmail.nl al gebruik ik dat niet.
Dus om die optie in WLM in of uit te schakelen moet je blijkbaar in WLM aangemeld zijn?
Ik wil juist voorkomen dat ik een extra account en e-mailadres moet cre?ren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Hulk Bekijk bericht
Alhoewel, ik werk gewoon via de selectie in Windows verkenner.
Selecteren via Windows verkenner werkt inderdaad w?l zoals ik wil. Zoeken op sleutelwoorden / tags werkt daar niet. Wel in mijn fotobeheerprogramma maar daar ontstaat juist het probleem wanneer ik mijn selectie wil e-mailen. Dan beslist WLM voor mij dat ik mij moet aanmelden en een fotoalbum op SkyDrive nodig zou hebben Al die rompslomp wil ik juist voorkomen!
Eens kijken of er misschien een register setting te hacken is...?
Oud 20 September 2011, 23:52   #7
porrelaar
PCM User

porrelaar's schermafbeelding

Standaard

De Hulk heeft gelijk: ook al wil je geen gebruik maken van SkyDrive, dan is het toch noodzakelijk om je aan te melden met je Windows Live ID om foto's vanuit Picasa op de oude vertrouwde manier (dus als bijlagen bij het e-mailbericht en NIET als fotoalbum op SkyDrive) te verzenden via Windows Live Mail 2011.
Zelf had ik dat tijdens mijn vorige antwoord niet in de gaten, omdat ik gekozen heb voor automatische aanmelding met mijn Windows Live ID. Wanneer ik me echter afmeld, dan krijg ik dezelfde schermen voor mijn kiezen als Jos kreeg...
Ik heb voor Jos nog een tijdje op internet gesnuffeld naar een andere oplossing. Het lijkt echter niet mogelijk om SkyDrive te verwijderen. Het is een vast bestanddeel van WLM 2011.
Wat wel mogelijk is, is dat je terug gaat naar een vorige versie van Windows Live Mail, wanneer je die tenminste eerder op je pc had staan. Je moet dan de hele suite 'Windows Live Essentials 2011' verwijderen. Het is volgens mij niet mogelijk om alleen WLM te verwijderen. Ik heb dat een tijd geleden gedaan, omdat WLM 2011 toen bij mij niet stabiel was. Daarna had ik WLM 2009 terug en ik had al mijn e-mails nog.
Heb jij geen eerdere versie van WLM? Dan kun je al je e-mails en je adresboek exporteren. Daarna verwijder je Windows Live Essentials 2011 en download je WLM 2009 los of de hele suite Windows Live Essentials 2009. Even googelen en je vindt ze zo. Na installatie van WLM 2009 importeer je je e-mails en je adresboek/contactpersonen weer. Daarna moet je wel oppassen dat je WLM 2011 niet weer via een automatische update krijgt aangeboden. Is makkelijk tegen te houden. Nadat je WLM 2009 hebt ge?nstalleerd en je e-mails en contactpersonen zo nodig weer hebt ge?mporteerd, ga je naar Windows update. Bekijk de aangeboden updates. Hoogstwaarschijnlijk zit Windows Live Essentials 2011 daar dan al bij. Selecteer die update door hem aan te klikken en geef aan dat je die update niet meer aangeboden wilt krijgen (update verbergen).
Ik dacht slim te zijn en een eenvoudige oplossing gevonden te hebben: bij de opties voor Mail, tabblad Opstellen, kon ik namelijk een vinkje verwijderen voor 'Berichten omzetten in fotoberichten als foto's worden toegevoegd', maar dat had helaas geen enkele invloed. Ja ja, ik heb na die wijziging geklikt op Toepassen en OK. Ik heb WLM opnieuw opgestart; zelfs de hele pc opnieuw opgestart. Maakt allemaal niet uit. Vinkje of geen vinkje, maakt geen enkel verschil.

Laatst gewijzigd door porrelaar : 20 September 2011 om 23:59 Reden: typfout
porrelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 September 2011, 01:04   #8
De Hulk
PCM User

Standaard

Ik heb onder een fictive naam een LiveID aangemaakt en doe er verder niets mee. Dus schuilnaam > schuilnaam@hotmail.nl > Wachtwoord en verder maak ik nergens gebruik van of heb andere zaken ingevuld. Dus lijkt mij niet zo'n probleem. Ik hoef verder nooit wat te doen en heb er geen last van. Dus het eenmalig. Skydrive hoef je dan niet te gebruiken als je op de manier van Porrelaar werkt.
Oud 21 September 2011, 18:33   #9
Jos Berk
PCM Newbie

Standaard

@porrelaar, hartelijk dank voor je uitgebreide toelichting en je snuffelwerk op internet, waar ik overigens zelf ook menig uurtje (vergeefs) aan het zoeken ben geweest.
Het vinkje 'Berichten omzetten in fotoberichten als foto's worden toegevoegd' uitzetten had bij mij ook niet het gedachte resultaat
Een oudere versie van WLM terugzetten is geen optie: reden wordt hieronder gegeven.

@De Hulk, het cre?ren van een LiveID en die inactief houden zou voor mijzelf (zie hieronder) de beste optie zijn.

De door mij geschetste situatie doet zich echter bij een familielid van mij voor. Een totale digibeet die in geval van vragen en/of problemen op pc vlak bij mij te rade komt. Elke extra bron die een interactie kan starten of een storing kan veroorzaken, wil ik dus zoveel mogelijk voorkomen. Zowel voor mijn familielid als mijzelf een geruststellend gevoel
Het voorgaande is dus ook de reden dat een ander e-mail programma geen optie is.
Na OutlookExpress heeft men nu WLM enigszins onder de knie; ik moet vooralsnog niet aan een ander e-mail programma denken
Een oudere WLM versie zal om de haverklap resulteren in een melding dat er een nieuwe versie is.
Een LiveID voor deze situatie cre?ren zal er ongetwijfeld toe leiden dat het omzetten van de 'Opties voor fotoalbums' van fotoalbum naar aparte bijlagen wordt vergeten en er dus alsnog SkyDrive albums worden aangemaakt.

Ik zal mij nog eens goed beraden en de mogelijkheden met mijn familielid overleggen.

In elk geval dank voor jullie meedenken.

Mvgr.,
Jos
Oud 22 September 2011, 00:08   #10
De Hulk
PCM User

Standaard

Citaat:
Een LiveID voor deze situatie cre?ren zal er ongetwijfeld toe leiden dat het omzetten van de 'Opties voor fotoalbums' van fotoalbum naar aparte bijlagen wordt vergeten en er dus alsnog SkyDrive albums worden aangemaakt.
Dat begrijp ik niet, want een LiveID cree?r je dus niet voor 'een situatie'. Bij mij bleef WLMail zeuren en ik denk laat ik maar gauw een ID aanmaken dan ben ik van dat gezeur af. Met die foto's was ik ook kwaad dat dat via SkyDrive moest gaan, maar zoals Porrelaar aangaf werkt het bij mij nu goed.

Wat kan je daar nu mee overkomen, even een LiveID aanmaken, evt. fictieve naam en e-mailnaam. Vul verder zo weinig mogelijk gegevens in! Noteer alle gegevens.
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten