Los bericht bekijken
Oud 10 May 2011, 01:17   #6
eNdEmiOn
PCM Lord

eNdEmiOn's schermafbeelding

Standaard

Tja mechanisch, er worden zoveel termen incorrect gebruikt. Maar goed zolang men maar weet waar het over gaat als je mechanisch tobo zegt.

Dat RSI punt heb ik ook aan aangestipt. Betwijfel of daar ook ooit onderzoek naar gedaan is of een "mechanisch" tobo beter zou zijn. Dat die dingen over het algemeen alles behalve ergonoom ontworpen zijn heeft denk ik veel meer invloed op RSI (ben er pas 1 tegengekomen die enigszins met de tijd mee gaat (mionix zibal 60) maar dan nog gewoon de standaard lay-out kent, waar ik niks op tegen heb persoonlijk behalve dat het een stuk compacter kan).

Eisen die ik zelf aan een tobo stel.
- Compact op de eerste plaats, vervelend om zo'n groot deel van je bureau kwijt te moeten zijn aan lege ruimte tussen toetsen en vd rand vh tobo (gebruik daarom zelf dit bordje).
- Toetsaanslagen moeten stil zijn. Er zijn al genoeg geluid producerende factoren in en rond een pc waarvan typen vaak erg prominent aanwezig is. Daarbij vind ik de laptop "scissor" constructie nog het fijnst wat ook nog eens minder slijtgevoelig is als andere systemen.
- De prijs is natuurlijk ook een belangrijke factor, meer dan 50€ voor een tobo vind ik erg veel geld.
- Verlichte toetsen kan fijn zijn maar vaak valt het dan wel tegen om ze onverlicht even goed te kunnen zien dus dat ook overdag de verlichting aan moet.
- Extra toetsen kunnen ook fijn zijn om bv je volume vh systeem via het tobo te kunnen regelen.
- Het tobo mag er ook wel een beetje stoer/sjiek/cool uitzien.

Zo zijn er nog wel wat puntjes maar mechanische tobo's zijn al op meerdere punten afgevallen.

Om nu te stellen dat een mechanisch tobo beter is dan andere niet-mechanische tobo's!? Ok ze gaan langer mee, maja een abacus gaat ook langer mee dan een rekenmachientje maar dat maakt de abacus niet beter