Los bericht bekijken
Oud 22 October 2010, 11:23   #9
ktf
PCM Lord

ktf's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ktf
Standaard

Ja, ik wil hierbij het punt dat obi-wan-kenobi maakt nog even onderstrepen: je kunt die merken niet zo met elkaar vergelijken. Net zoals met fabrikanten van wasmachines, koelkasten en auto's, is niet te zeggen welke het beste maakt en welke de snelste, welke het langst meegaat.

Je kunt hooguit zeggen: Intel's i7 xxx heeft tot nu toe de hoogste 3Dmark score en AMD zusenzoveel is tot nu toe het verst overgeklokt of iets dergelijks. Er is geen perfecte benchmark waaraan je een processor de snelste, de beste of het betrouwbaarste kunt noemen. Daar komt nog een bij dat tussen processors van hetzelfde type kleine verschillen kunnen zitten (onzekerheid/onnauwkeurigheid in het productieproces)

Oftewel, een groot deel van je vragen is simpelweg niet sluitend te beoordelen, dus je moet de vragen schrappen of anders stellen. Voorbeeld: stel nu dat ik de laatste vraag wil beantwoorden. Om dat te kunnen doen moet ik eerst een (of meerdere) meetmethode kiezen. Je kunt bijvoorbeeld zeggen: welke processor scoort het hoogst in 3Dmark11? In dat geval kun je met een eenvoudige zoekopdracht meestal wel een recent lijstje vinden.