Los bericht bekijken
Oud 12 February 2012, 20:52   #2
eNdEmiOn
PCM Lord

eNdEmiOn's schermafbeelding

Standaard

Je hebt wel een punt dat er weer eens beweert wordt dat defragmenteren weinig nut meer heeft. Tenminste zo lees ik jou verhaal. Ik heb het artikel niet gelezen (je mag me een scan ervan sturen als je wilt).

Dat fabeltje is ooit eens ontstaan in het begin toen NTFS nieuw was en ook MS in eerste instantie de defragmentatie tool uit win gesloopt had (win nt). Daar zijn ze vrij vlot weer op terug gekomen maar bij velen is dat blijven hangen in de zin van defragmentatie is niet meer nodig.

Dat je als gebruiker er tegenwoordig minder van merkt die vertraging door fragmentatie is wel waar. Er zijn bv tijden geweest dat een gefragmenteerde schijf het branden van een cd'tje haast onmogelijk maakte tenminste de schrijf buffer kon dan niet snel genoeg bijgevuld worden wat voor de tijd van buffer under run beveiligingen een mislukte kopie betekende, ook met beveiliging had je steeds dat het brandproces onderbroken werd om de buffer weer te vullen. Dat zie je tegenwoordig niet meer omdat de schijven zelf een stuk sneller zijn geworden (+ meer ram in systemen). Maar dat je xx aantal sec langer moet wachten tot een applicatie gestart is tov een gedefragmenteerde schijf is wel het geval maar dat merk je als gebruiker niet zo zeer omdat je sowieso al in standje wachten zit mentaal + dat zo'n vertraging geleidelijk aan steeds erger wordt wat niet opvalt (opa en oma zeggen altijd "wat ben je gegroeid" oid wat bij de ouders helemaal niet zo is opgevallen).

Maar dat het een groot probleem van win is daar kan ik het niet mee eens zijn. Het probleem ligt bij het opslag medium wat we harde schijf noemen. Het is onmogelijk om die fragmentatie vrij te houden tenzij je die als ROM zou gebruiken. Het zal haast nooit precies uitkomen dat een "verwijderde ruimte" precies passend is met nieuw te schrijven data. Om daarvoor alles op te gaan schuiven is natuurlijk ook niet te doen, dan zou je steeds bij een niet precies passend stukje data een lang schuif proces moeten starten.