PCM Forum

PCM Forum (http://forum.pcmweb.nl/index.php)
-   Vragen en discussies (http://forum.pcmweb.nl/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Het "Wat Moet Ik Kiezen?" FAQ (http://forum.pcmweb.nl/showthread.php?t=9447)

Lieuwe 13 April 2007 22:43

Het "Wat Moet Ik Kiezen?" FAQ

Het "Wat Moet Ik Kiezen?" FAQ

Omdat er in het harde waren forum veel wordt gevraagd over hoe en wat van het samenstellen van pc's en of bepaalde merken/producten wel een goede keuze zouden zijn, heb ik dit draadje geopend. Mocht je na het doorlezen van deze FAQ nog eventuele vragen hebben, is het je uiteraard toegestaan om een nieuw topic te openen of een bericht te plaatsen.

Topic starters die niet het WMIK FAQ hebben doorgelezen en toch een vraag hebben waarvan het antwoord in dit draadje staan, kunnen een link krijgen naar dit topic.

Budget

Let bij de aanschaf van hardware altijd op je budget! Je budget is een keiharde betonnen muur waar je in eerste instantie niet overheen mag. Als de door jou gekozen spullen duurder zijn dan je budget zijn er 3 dingen die je kunt doen:

1. Gewoon nog even blijven sparen. Als je spaart is de kans groot dat wanneer je het geld bij elkaar hebt, de prijzen van wat je wilt hebben weer ietsje is gezakt.

2. Alles in delen kopen. Als een bepaald stukje hardware nog niet per s? nodig is en je wilt alvast wel de overige onderdelen hebben, kun je een ding weglaten en dat ding er later nog bijkopen.

3. Andere hardware uitzoeken of bij een andere winkel kijken. Meestal is iets mindere hardware goedkoper en goedkoper wil nou niet per s? zeggen slechter. Vergelijk benchmarks bij sites zoals bijvoorbeeld TomsHardware.
Een andere winkel is soms goedkoper dan de winkel waar jij je spulletjes hebt uitgezocht, maar die goedkopere winkel kan ook een bepaald product niet hebben. Doe de Tweakers.net Pricewatch om te kijken welke hardware waar kan worden gekocht en voor welke prijs.

Moederborden

A-merken (goede merken)

Over het algemeen zijn er erg veel fabrikanten van moederborden, zo kan het nog wel eens verwarrend zijn welk merk nou goed is en wat bagger.

Hieronder staat een lijstje van aanbevolen merken:
  • ASUS
  • MSI
  • Gigabyte
  • ASRock
  • Abit
  • DFI
  • Tyan
  • Foxconn
Waar moet ik op letten?

Ten eerste de behoefte aan sloten. Maak je gebruik van 2 PCI kaarten en 1 PCIe x16 videokaart, dan is een moederbord die AGP ondersteund geen goede keuze. Het goed nalezen van product specificaties kan een verkeerde aankoop en veel teleurstelling en eventuele schade voorkomen. Ben je niet zeker of een bepaalde kaart wel in een sleuf past, bezoek dan de site van de desbetreffende fabrikant(en) en ga het na. Eventueel Google gebruiken kan uiteraard ook.

Ten tweede is het belangrijk dat er voldoende controllers op het mobo zitten gesoldeert. Zo moet je letten op de IDE en SATA controllers, geheugen sleuven, de FireWire, USB (2.0), LPT, onboard gedoe en alles wat voor jou van belang is voor het goed functioneren van de PC.

Let er op dat verschillende apparaten vaak verschillende aansluitingen hebben, ook dit is van groot belang bij de aanschaf van een nieuwe computer. Zo verzeker je jezelf ervan of die grote hardeschijf wel in je high-end rig past en voorkom je wederom teleurstelling en eventuele schade.

Lijst van apparaten die van eenzelfde aansluiting gebruik maken:
  • IDE
    • Harde Schijven
    • CD/DVD/Branders
  • Floppy (niet te verwarren met de IDE aansluiting (!))
    • Floppy Drive
  • SATA
    • Harde Schijven
    • CD/DVD/Branders
  • LPT
    • Printer
  • USB
    • Allerlei randapparatuur en andere apparaten
  • FireWire
    • Ook allerlei randapparatuur en apparaten
Het is goed mogelijk dat je zelf nog ergens een andere aansluiting hebt, maar omdat er zoveel verschillende zijn, heb ik alleen de meest gebruikte op een rij gezet.

Processoren

Welke is goed?

Goed is een groot woord. Laten we beginnen met wat je nodig hebt. Zo heb je voor een office PC helemaal geen Core 2 Duo E6600 nodig, en zal een Sempron net zo goed volstaan.

Voor benchmarks kun je kijken op TomsHardware.com.

Hieronder een kort lijstje van welke serie aan te bevelen is voor wat
  • AMD
    • Office
      • Sempron
      • Athlon
    • Multimedia
      • Sempron
      • Athlon
      • Athlon X2 ( = Dual Core )
      • Phenom X3
    • Gaming
      • Athlon X2
      • Athlon FX
      • Phenom X4
      • Phenom II
    • Server
      • Opteron
  • Intel
    • Office
      • Celeron
      • Pentium 4
      • Pentium D
    • Multimedia
      • Pentium 4
      • Pentium D
      • Core 2 Duo (budget versies, zoals de E2140, voldoen prima)
    • Gaming
      • Core 2 Duo
      • Core 2 Quad
      • Intel Core i7
    • Server
      • Xeon
Valkuilen

Meer Mhz/Ghz zegt tegenwoordig niet zo heel veel meer over de rekenkracht van een processor. Zo slaat een Core 2 Duo E6300 (1866 Mhz) met gemak een Celeron D 360 (3466 Mhz) tegen de vlakte, ook al is de C2D 1600 Mhz lager geclocked.

Architectuur en cache zijn nu de prioriteiten bij het ontwerpen van processoren. Gebruik de CPU Charts van TomsHardware om bechmarks met elkaar te vergelijken.

Video: The Megahertz Myth

Dual Core of niet?

De Dual Core technologie stelt je instaat om met 2 processorkernen op ??n die (prenn.: daai, als in het Engels) meer te doen dan uiteraard met 1. Zo kun je met gemak een DVDtje branden, filmpje kijken, gamen en een browser open hebben staan, allemaal tegelijkertijd, zonder vastlopers. Het is belangrijk dat je nagaat of het moederbord Dual Core ondersteund, anders heeft het geen enkel nut en kan je de processor en/of het moederbord ernstig beschadigen (!).

Quadcore

Quadcore processoren zijn verwerkingseenheden die geen ??n, geen twee, maar vier onafhankelijke kernen hebben. Hierdoor kunnen ze dus nog meer en gemakkelijker zware of multithreaded applicaties draaien.
De C2Q (zoals de Q6600) is op het moment niets meer dan 2 C2D's samengevoegd. Niet native Quadcore dus. AMD's Phenom is dit wel.

Sockets

Ieder type processor heeft zijn eigen soort 'sleuf'. In computer termen heet die sleuf een 'Socket'. Een Socket 775 processor past dus niet op een Socket AM2 mobo en omgekeerd. Ook dit is een belangrijk punt bij het uitzoeken van een processor en moederbord.

45nm

45nm is een productieproc?d?. Hoe kleiner, hoe meer er uit een wafer gehaald kunnen worden en hoe minder hitte de processor genereerd. Dit is niet alleen voor de consument aantrekkelijk om energie te besparen of om de PC gemakkelijk stil te maken, ook voor overclockers is dit goed nieuws, omdat er minder hitte wordt gegenereerd, wat doorgaans hogere overclock resultaten oplevert.

Geheugen

Wat is geheugen

Geheugen wordt vaak verward door harde schijf ruimte, terwijl het in feite een compleet ander, maar belangrijk, onderdeel is van een computer.

Het geheugen is, in tegenstelling tot een harde schijf, voor tijdelijke opslag bedoelt voor berekeningen van de processor en sommige andere ondrdelen. Zonder het geheugen zal de PC niet functioneren.

Het geheugen is opgebouwd uit modules, die ieder een bepaalde capaciteit kunnen herbergen. Door deze kleine modules op ??n chip te solderen krijg je een reepje RAM, en dat is wat er wordt bedoelt met de term Geheugen.

RAM staat voor Random Acces Memory en meer info kan worden gevonden op Wikipedia.

Hoeveel geheugen

Dat ligt aan wat je met de PC gaat doen, hieronder weer een lijstje
  • Office
    • 512MB - 1024MB
  • Multimedia
    • 512MB - 1024MB
  • Gaming
    • 1024MB - 2048MB - 4096MB
Dual channel / Triple channel

Dual channel is een techniek die ervoor zorgt dat twee geheugenbussen samen kunnen worden genomen om er zo voor te zorgen dat de data throughput theoretisch wordt vertweevoudigd tegenover single channel. Wat je hiervoor nodig hebt, zijn twee geheugenrepen van dezelfde grootte. Voor dual channel maakt het niet uit of je nu twee repen van gelijke snelheid (MHz en latency) of van verschillende snelheden gebruikt, maar let er wel op dat het moederbord in het laatste geval het geheugen op de snelheid laat lopen van het traagste reepje.

Met de komst van het i7 platform van Intel is er nu ook de mogelijkheid om triple channel setups te maken i.c.m. een Core i7 CPU. Dit verschilt verder niet zo van dual channel en de werking is hetzelfde, alleen het wordt hierbij de throughput tegenover single channel verdrievoudigd i.p.v. vertweevoudigd en werkt dit alleen nog maar met DDR3 geheugen.

Welk type sleuf

Ook dit ligt aan het mobo dat je wilt gaan kopen. Zo past DDR2 geheugen niet in DDR sleuven en omgekeerd. Ook dit is een belangrijk punt bij de aanschaf van een moederbord.

Latency's

Alles kost tijd, en zo ook het opzoeken, wegschrijven, verzenden en verwijderen van data uit het geheugen. Latency is Engels voor vertraging en het wordt meestal uitgedrukt in CAS. Over latency wil ik hier niet zo erg op ingaan, omdat de impact op de snelheid minimaal is. Als je toch meer wilt weten, kun je even naar Wikipedia gaan.

Lieuwe 13 April 2007 22:44

1 Bijlage(n)
Harde schijven

Typen harde schijven

Er zijn verschillende typen schijven. Zo heb je 3.5" en 2.5" schijven en heb je er met IDE en SATA aansluiting. In desktops worden meestal 3.5" schijven gebruikt, dus over 2.5" ga ik niet verder.
Bij de aanschaf van een harde schijf moet je er op letten of de aansluiting op de schijf (IDE of SATA) overeenkomt met de aansluiting op het moederbord, anders gaat het mis met de kabeltjes.

Stroomtoevoer

Harde schijven gebruiken ongeveer 10Watt en worden gevoed door een molex- of SATA power (niet te verwarren met de data kabel!) stekker. Dat is een rechthoekige stekker die voor meer componenten gebruikt wordt.

http://img124.imageshack.us/img124/5838/poweryb4.png
Links: Molex | Rechts: SATA

Hoeveelheid opslag ruimte

De hoeveelheid GB's die een schijf moet hebben, ligt helemaal aan jezelf. In gewone office pc's worden meestal 80GB schijven gedaan, en in gaming rigs meestal 320GB of meer. De opslag in servers kan zelfs tot meerdere TB's (terabytes) oplopen. Kijk naar hoeveel opslag je wilt gaan gebruiken en waarvoor, maak verschillende partities en plan hoe de indeling van je schijf eruit moet zien. Zo'n lijstje kan er als volgt uitzien, uitgaande van een 250GB schijf:

40GB - WindowsXP
25GB - Muziek
60GB - Films
15GB - Downloads
110GB - Games
-------------------- [+]
250GB

Mocht het zo blijken dat je het te weinig opslag vind, neem je wat meer ruimte enzovoorts.

Partities - de pro's en de con's

Het grote voordeel van partities is, in mijn ogen, dat je de data al gelijk erg ordent. Als je dus een partitie maakt voor bijvoorbeeld je programma's, muziek en games, is het handig om deze makkelijk te onthouden letters te geven. Zo kun je respectievelijk D:, M: en G: gebruiken. Bovendien kun je door te werken met letters gemakkelijk navigeren tussen je bestanden. Door op de Windowstoets + R te drukken en vervolgens je schijfletter in te typen, kom je gelijk in Explorer en bekijk je de inhoud van de partitie. En natuurlijk zijn partities de enige manier om een multiboot-setup te vormen.

Het grote nadeel van partities is, dan ze een vaste grootte hebben. Dit is naderhand nog wel te veranderen, maar het is wel riskant. Er bestaat namelijk een kans dat de partitietabel corrupt raakt of je data overschreven. Vaak kun je veel data nog wel terughalen, maar leuk is anders.

Als je wel het gemak van partities wilt, dus het sneller kunnen navigeren en de orde van je bestanden, zou je een programma als vSubst kunnen gebruiken. vSubst maakt van een map op je C: schijf een zogeheten 'virtuele partitie'. Hiermee kun je een map dus benaderen als een schijf, waardoor je de schijf zelf niet fysiek hoeft te partitioneren. vSubst is toegevoegd in de bijlage. Let er wel op, dat vSubst dus alleen schijfletters geeft aan mappen, wat betekent dat je mappen in een ander OS niet worden weergegeven als partities. Natuurlijk kun je ze dan wel benaderen via de mappen.

Voeding

Hoeveel Watt

Dit ligt eraan wat voor spullen je in de PC stopt en hier is moeilijk een vast gegeven voor te verzinnen. Doe de PSU Calculator Lite om er achter te komen hoeveel watt voor jou voldoende is.

Let op! Meestal is het aangegeven wattage het piek-vermogen, en niet het constante vermogen. Kijk hier goed naar, want een voeding kan maar een beperkte tijd het piek-vermogen volhouden.

Amp?rage

Ook heel belangrijk is, wat het aantal Amp?re moet zijn om de PC stabiel te houden. De meeste A-merk voedingen hebben hier zelden problemen mee. De graka is heel belangrijk als het gaat om het aantal Amp?re, dit onderdeel is bij verre het meest energievretende stukje hardware wat er is. Ga na bij de specificaties hoeveel er nodig is en kijk of de voeding dit leveren kan.

A-merken

Belangrijk bij de aanschaf van een voeding is, of het een goed merk is of niet.Valkuilen

Je krijgt waarvoor je betaalt. Sweex levert bijvoorbeeld heel goedkoop 400W voedingen, maar over het algemeen zijn die voedingen erg brak en leveren niet wat er op de doos staat vermeld.

Grafische kaarten

Functionaliteit

Grafische kaarten zijin over het algemeen duur en voor een goede kaart moet men €170,- of meer van zijn bankrekening halen. Desalniettemin zijn ze wel belangrijk, en niet alleen in game PC's, maar ook voor hardware acceleratie in een office of een multimedia computer zijn ze van belang, dan wel goedkopere versies.

Nieuwste van het nieuwste

Nieuwe generaties grafische kaarten worden altijd met een hoop enthousisme toegejuicht. Veel mensen willen daarom het nieuwste van het nieuwste, en dat kost handen vol met geld, terwijl het nieuwste het iets oudere nog niet waardeloos maakt. Voor veel gamers is het dan ook slim om bijvoorbeeld een 7900GTX te nemen dan een 8800GTX, omdat de 7900GTX nog helemaal niet zo veel onder doet dan de 8800GTX en ook nog eens veel goedkoper is.

Beste van het beste

Verschillende soorten ven hetzelfde type zijn er ook. Zo kun je kiezen tussen bijvoorbeeld een 7900GTX of een 7900GTS. Graka's met een extra 'X' aan het einde van de naam zijn over het algemeen sneller dan hun 'geen X' variant. Maar de verschillen zijn ook hier niet zo heel groot, behalve dan in de portomonnee ;)

DirectX versie

DirectX is een verzameling API's die het aanroepen van (veelal grafische, maar soms ook audio) voor zijn rekening neemt om programmeurs zo makkelijk te bedienen. Het is alleen beschikbaar op het Windows platform. Voor de andere is er OpenGL. Voor meer info over DirectX, zie Wikipedia. Omdat Windows meest gebruikt is, ga ik alleen in op DirectX.
Wanneer je een grafische kaart aanschaft, is het belangrijk om te letten op de DirectX versie, dit, omdat de nieuwste games het uiterste van je kaart zullen vragen en omdat games het mooist zijn met de laatste DX versie. Veel games zijn wel backwardscompatible (DX10 games kunnen het wat rustiger aan doen met DX9.0c), maar dan krijg je niet de mooiste effecten te zien. De nieuwste versie is DirectX 10.1, maar DirectX 11 is al aangekondigd.

Low-end, Mid-end, High-end

Grafische kaarten zijn onder te verdelen in de segmenten Low-end, Mid-end en High-end. De namen zeggen het al: Low-end is voor bijvoorbeeld office PC's, Mid-end voor multimedia systemen en High-end voor echte game rigs.

Ze verschillen in prestaties en prijsklasses en het is daarom aan te bevelen om de VGA Charts van TomsHardware erbij te pakken en voor jezelf een keuze te maken tussen al die grafische kaarten.

Kaart namen zijn te koppelen aan een klasse, door de nummers. Hieronder weer een lijstje.
  • nVidia
    • Low-end: een 2 of een 3: 6200 / 7300
    • Mid-end: een 6: 7600
    • High-end: een 8 of 9: 7900 / 8800
  • ATi
    • Low-end: een 3: 1300
    • Mid-end: een 6: 1600
    • High-end: een 8 of 9: 1800 / 1900
Handige links
Tot slot

Je kan me altijd een PM sturen als je een vraag hebt of iets mist, of je kan je vraag even posten in de hoop dat ik hem beantwoord ^^

generalbongo 13 April 2007 22:51

Mooi artikel!

timmeltie 13 April 2007 23:01

Heel netjes :D
Dit is een sticky waard..
Maar het is DE FAQ ipv het FAQ ;)

shellghost 14 April 2007 09:04

Gefeliciteerd, je hebt een zeer mooie Faq gemaakt die meteen een sticky geworden is. :)
Top werk.

Den andere 14 April 2007 17:51

Mooi werk.:)

Een c2d maar toch ook reken bij multimedia. Hoort foxconn ook niet tot a-merk moederbord?
MS Flight simulator kan al gebruik maken van direct X 10, dus niet helemaal waar wat je verteld ;)

Lieuwe 14 April 2007 20:04

Een C2D is imo een beetje overkill, zeker als je alleen video/tv/muziek gaat draaien op je multimediasysteem. Mocht je gaan gamen op een multimedia systeem, gaat het al gauw richting een game pc en wordt een C2D iets interessanter.

Update 9 feb. 2008
{
Intel heeft nu al een poos budget versies van de C2D uitgebracht. Na het nogmaals doornemen van de CPU lijst, ben ik tot de conclusie gekomen dat een budget C2D prima bij multimedia kan staan.
}

Foxconn ben ik inderdaad nog vergeten, ik zal hem er bij zetten, maar dat doe ik straks thuis even, IE6 maakt prut van de lay-out :mad:

M$ gaat pas eind 2007 een DX10 patch uitbrengen voor FSX.

roelientjeL 14 April 2007 20:41

over de grafische kaart he,

je vergeet ATI helemaal! ik persoonlijk vind nVidia beter maar er is ook nog een ander merk!
ATI werkt ook OK.
Low-end, Mid-range(of is het nou end?)en High-end kun je bij nVidia herkennen door:
Low-end een 2 of een 3 bijv. 6200 of 7300
bij ATI=3 bijv. 1300
Mid-range(of end) nVidia 6 bijv. 7600
ATI=6 bijv. 1600
High-end= nVidia 8 of 9 zoals 7900, 8800, 8900
en bij ATI=ook 8 en 9 zoals 1800 en 1900
dan heb je ook nog bij nVidia de 50 zoals 7950 de 50 is meestal (of altijd) dual GPU en meestal (als dat klopt) staat er ook GX2 achter
je hebt ook nog GTS en GTX, GTX is meestal iets beter en of hoger geklokt dan GTS
bij ATI heb je de X'jes zoals de XTX of de XT, hier weer de extra X is misschien hoger geklokt en iets meer geheugen
(verder weet ik nix toe te voegen bij ATI)

misschien kun je dat nog toevoegen?
verbeter me als het niet klopt!

prettige dag!

KiboN 14 April 2007 22:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lieuwe (Bericht 53575)
Een C2D is imo een beetje overkill, zeker als je alleen video/tv/muziek gaat draaien op je multimediasysteem. Mocht je gaan gamen op een multimedia systeem, gaat het al gauw richting een game pc en wordt een C2D iets interessanter.

Pentium D en C2D zijn allebei dual core, de c2d is wel veel zuiniger dus het kost minder stroom en waarschijnlijk minder lawaai vanwege ventilator.
Ik denk dat in alle gevallen C2D interessanter is. Xeon kan opzich ook bij Multimedia, als je met multimedia ook zware beeldbewerking en videobewerking bedoeld.
Maar dat is natuurlijk ook persoonlijke keuze. :)
Ziet er allemaal goed uit! Hopelijk wat minder topics van "help ik wil uber-game-computer voor 500 euro". :P

Lieuwe 14 April 2007 23:35

@ roelientjeL:

Dat is inderdaad handig om te vermelden, dankje :)

Ik vergelijk niet met ATi, omdat het verwarrend kan zijn om 2 verschillende merken door elkaar te gooien en met elkaar te vergelijken. In deze FAQ heb ik dus gekozen voor nVidia, maar ik had net zo goed ATi kunnen kiezen.

Jij valt bij GX2 waarschijnlijk terug ok de 7950GX2, maar deze kaart is niet echt dual-gpu, maar gewoon 2 kaarten die aan elkaar gelast zijn en intern met elkaar verbonden zijn, zoiets als de Pentium D, als ik me niet vergis (dat zijn 2 P4's bovenop elkaar)

Of een **50 in de naam dual-gpu is durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar volgens mij is dat omdat het net iets beter is dan het vorige nummer, maar niet evengoed als de volgende.

@ KiboN:

Onder multimedia systeem versta ik zo'n ding wat je bijv. in de huiskamer zet, of gewoon gebruikt om films op te kijken/muziek te luisteren etc. Iets hoger in rang dan een office pc zegmaar, waarbij je in een office pc meer een beetje word/excel/openoffice/mail/internet hebt.

Een C2D trekt inderdaad minder stroom, maar daar staat dan wel weer tegenover dat je er meer voor betaald. Als je een Pentium D koopt bespaar je al gauw 60-70 euro, waarbij je 20 euro uit kunt geven aan bijv. een Arctic Freezer 7 Pro, die beter koelt en stiller is dan de stock koeler. Zo bespaar je toch weer wat geld uit aan rekencapaciteit die je bij films kijken toch niet gebruikt.

De lijst in de FAQ is gebaseerd op wat je het beste kunt nemen voor zo min mogelijk geld voor een bepaald doel.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:16.