PCM Forum

PCM Forum (http://forum.pcmweb.nl/index.php)
-   Wat vindt u? (http://forum.pcmweb.nl/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Wat heeft het internet nou echt nodig? (http://forum.pcmweb.nl/showthread.php?t=21191)

tj0nge 19 January 2011 19:29

Wat heeft het internet nou echt nodig?

Waar ontbreekt het het internet aan? Wat zien grote bedrijven als Google en Microsoft over het hoofd?

eNdEmiOn 19 January 2011 20:12

Klinkt als een opdracht voor school.

Ik zou zeggen goede privacy regelingen. Maar dit zal wel meer in de trend zijn van waar kan ik snel veel geld mee verdienen online.

tj0nge 19 January 2011 20:24

Geld verdienen? Nee hoor, xD

Met je eerste zin had je het al goed. Misschien had ik het wel moeten zeggen, maar dit is inderdaad een opdracht voor school.

bee_c4 19 January 2011 21:43

journalisten hebben het internet echt nodig, om nieuws te vinden en uit te wisselen.

jou vraag kan dubbel op worden gevat;)

tj0nge 19 January 2011 22:39

Ik vroeg, althans, bedoelde, wat voor dingen er nog niet bestaan op het internet, maar die het internet, of de mensen die het internet gebruiken, wel erg handig zouden vinden. Dus niet wie het internet nodig heeft...

ktf 20 January 2011 06:59

Ja, h?h?, h?t gat in de markt, dat wil iedereen wel opvullen ;) Hoewel je zag wat voor gat YouTube opvulde, dat kwam precies op het moment dat het internet dat toe ging laten qua bandbreedte.

Wat het internet nog nodig heeft (maar dat is niet wat jij echt wil weten ;)) is een stabiliteit waarmee het echt de telefoon voor belangerijker zaken kan vervangen, waar dat nu bij velen nog niet het geval is, maar dat is de zaak van KPN/Ziggo/UPC/Caiway/Elektriciteitsleveranciers. Verder is het inderdaad zijn anonimiteit een beetje aan het verliezen, en mist het dus goede regulering. Op zich hebben we allemaal al redelijk lang internet en is het zeer belangrijk geworden, maar zijn er weinig internationale afspraken over.

Wat het inhoudelijk nodig heeft, video-on-demand begint nu wel een beetje aan te trekken, maar dat is wat veel mensen lang misten naar mijn idee. Dan heb ik het over kwalitatief hoogwaarde uitzending-gemist diensten. Verder zijn er (geloof ik?) geen online videotheken waar je voor een redelijk bedrag een filmpje kan huren. Er zijn wel pogingen toe gedaan, maar de grote filmproducenten willen niet echt mee.

Goh, ja, veel meer kan ik eigenlijk niet verzinnen. Ohja, internet mist IPv6, maar dat is een technische kwestie die niet meer lang op zich zal laten wachten. IPv4 begint namelijk een beetje een probleem te worden wat betreft routerbaarheid. Daarbij heeft IPv6 interessante capaciteiten voor beveiligiging en daarmee privacy (IPsec e.d.)

EdP 23 January 2011 11:32

Wat het internet nodig heeft is een manier om spam en malware bij de bron al te weren. Wat zou het heerlijk zijn als je risicoloos kon internetten. En het kan ook al, er zijn bijv. routers die IP verkeer al filteren nog voor het het internet raakt. Je kunt je afvragen waarom deze niet grootschalig worden toegepast door alle providers.

Chato 23 January 2011 15:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EdP (Bericht 134554)
Wat het internet nodig heeft is een manier om spam en malware bij de bron al te weren.

+1

idd.
Een mogelijkheid om, net zoals in RL, daders en gespuis (voorwaardelijke) straffen op te leggen. Evt. (tijdelijk) hun toegang tot het internet ontzeggen.

Er is geen 'baas' van het internet. Het internet is van iedereen. En daarom is het zo moeilijk om problemen bij de bron aan te pakken.
En dat terwijl spammers, virusverspreiders en ander tuig relatief makkelijk op te sporen zijn.
Dat ongedierte kan gewoon openlijk op forums en IRC-kanalen de plannen bespreken.
IP-adressen zijn bekend, en niemand die er wat aan doet.

D?t is nodig op het internet.

Als de politiek het voor elkaar krijgt om ons een cavia-politie door de strot te douwen (500 stuks zelfs) is het helemaal niet zo'n vreemd idee om nu eens het internet onder handen te nemen.

eNdEmiOn 23 January 2011 23:56

Toegang tot inet ontzeggen als straf vind ik niet kunnen. Zeker gezien bv de belastingdienst (overheid) het liefst ziet dat je elektronisch aangifte doet ed. Er zijn vast ook al bepaalde zaken die niet meer via papier kunnen.

Beter om informatica een veel belangrijkere rol te geven in het onderwijs. Mensen die weten wat ze doen zullen iig niet ingaan op spam. Als iedereen dat nu links zou laten liggen heeft het ook geen nut meer om te spammen.
Zo pak je het tenminste echt bij de bron aan.

ktf 24 January 2011 16:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EdP (Bericht 134554)
er zijn bijv. routers die IP verkeer al filteren nog voor het het internet raakt. Je kunt je afvragen waarom deze niet grootschalig worden toegepast door alle providers.

Omdat het filteren van spam moeilijk is. Als je namelijk false negatives hebt en die niet in de spambox pleurt zit de gebruiker met een probleem. Er is een nog veel betere oplossing: automatische digitale handtekeningen. Microsoft heeft zoiets met Sender ID, Gmail gebruikt DomainKeys... eigenlijk moet iedereen naar hetzelfde systeem.

De grap van dit systeem is namelijk dat je dan kan controleren of een e-mail daadwerkelijk van het adres afkomstig is waarvan wordt gezegd dat het komt. Als je een mail krijgt waarvan wordt gezegd dat het van een gmailadres komt, dan kun je controleren of het ook daadwerkelijk door Gmail gestuurd is. Dan kunnen spammers alleen vanaf hun eigen domeinen mailen, kun je gaan blacklisten en ben je zo klaar. Helaas, het bestaat al jaren en het komt er maar niet door, want als niet bijna iedereen het systeem gebruikt is het waardeloos.

Echter, doordat groten zoals eBay, Paypal en misschien ook wel enkele banken het gebruiken (en gmail/hotmail ze controleert) is de hoeveel scam al drastisch verminderd als je gmail of hotmail hebt.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:56.