PCM Forum

PCM Forum (http://forum.pcmweb.nl/index.php)
-   Software programmatuur (http://forum.pcmweb.nl/forumdisplay.php?f=63)
-   -   Zijn er nog Fortran of Basic mensen? WAAR ZIJN JULLIE (http://forum.pcmweb.nl/showthread.php?t=17568)

jan616 5 August 2009 20:31

Zijn er nog Fortran of Basic mensen? WAAR ZIJN JULLIE

Hallo allemaal,

Ik heb een prangende vraag. Even mijn verhaal.
Op dit moment ben ik een economische medewerker, maar mijn carriere begon begin jaren 80 als programmeur. Ik kreeg een opleiding bij de Belastingdienst in Apeldoorn. Assembler, Pascal, Cobol, mainframes. Het was een geweldige tijd want alles was nieuw! Je voelde je een soort piloot die het vak gaat leren.

Onder collega's werd computer een sport. Talen, programmeren, we programmeerden spelletjes op de grootste mainframe van Nederland, die een backup had in Ierland. Toen kwam de commodore 64. Ok, helaas, geen cobol, geen pascal, maar opnieuw een sport. We vormden een hele club. Programmeren in Commodore Basic 2.0 (sloeg nergens op vergeleken bij Cobol en pascal) en het ding had Assembler 8210, oh wat heerlijk! Wie het eerste het ding onder de knie had. Nog steeds zit de geheugenkaart van de 64 in mijn hoofd.

De C64 was helaas gevoelig voor extreme temperaturen (ook de diskdrive) en stroomschommelingen. In de tijd dat ik wegging bij de Belastingdienst was het ook einde verhaal C64. Ik kon wel overschakelen op de PC. GW Basic, dat werd mijn taal, en een beetje LOGO.

Tijdens het ontwikkelen van de windows software, merkte ik, vooral bij XP, dat de computer begon warm te lopen bij GW Basic, heel snel al. Dus ik moest op zoek naar een alternatief. Die vond ik in Fortran77. Ook geleerd bij de Belastingdienst. De computer loopt niet warm, de bezetting is ongeveer 0-5 procent (bij Basic 100%).

Toch knaagt er iets. Eenzaamheid

Zijn er nog mensen die in Basic en Fortran of Logo programmeren. Waar zijn ze????

Of is alles gemakzucht geworden???

EdP 5 August 2009 22:06

Haha de enige nog levende Basic programmeur is m'n pa en die doet dat ook nauwelijks nog. Hij wil bovendien geen internet, dus dan houdt 't op ;)

Even serieus, ik denk dat je even kunt zoeken naar iets als basic-gg, fortran-gg enz.

jan616 5 August 2009 22:18

Zie je, dat bedoel ik nou.
Ik word zelfs uitgelachen:sad:

google kan ik trouwens zelf ook wel vinden. Heb ik je echt niet voor nodig.
dank voor je hulp

groetjes aan je pa

Piet Koenen 6 August 2009 00:18

Jan,
de enige basic waar ik indertijd iets in gedaan hebt is Sinclair basic maar ik heb daar geen heimwee naar, ondanks dat ik nog twee Spectrums met de boeken en de cassetterecorder bezit.
Ja, vergane tijden.
Groet Piet.

gvanvoor 6 August 2009 00:30

Ik heb heel lang geleden (omstreeks 1987) mijn eerste stapjes in de computerwereld gezet met BASIC op een atari 600XL.
Ik ben echter vrij snel overgestapt op turbo pascal en vervolgens C, C++ en java.
BASIC is een taal die oorspronkelijk ontwikkeld is om te leren programmeren en eigenlijk nooit de roeping heeft gehad om er "ernstige" projecten mee te doen.

jan616 8 August 2009 18:58

Ik heb een keer op mijn werk verteld dat ik een Fortran programma heb geschreven waarin ik alle kassabonnetjes intik. Daarnaast heb ik programma's gemaakt waar ik van alles en nog wat op kan vragen, de kassabonnetjes per dag, wat ik bijvoorbeeld nodig heb om Italiaans te koken en hoeveel het gaat kosten, en analyses van prijzen, dat soort dingen. Is heel leuk
Maar het ging als een vuurtje rond en ik hoorde hier en daar gegniffel.
Een vrouw noemde mijn activiteit "wonderlijk".
:(

blua tigro 23 September 2009 11:58

basic's

r zijn wat dat betreft genoeg mogelijkheden
ik werk met quickbasic 4.5 [ is tegewoordig gratis ][ maar wel dos ]
libertybasic [ eenvoudige windows programmas ]
visual basic 5 [ animaties + ai ]
visual basic 2008 [ VR animaties ][ stand alone exes !! ][ gratis ]
het hang r vooral vanaf wat je van plan bent
welke je gebruikt

ktf 24 September 2009 21:39

Ik heb QBASIC en TI-BASIC (voor mijn rekenmachine) onder de knie en vooral TI-BASIC veelvuldig gebruikt, maar ik ben veel meer gecharmeerd van C(++). QBASIC heb ik al tijden niet meer gebruikt. De laatste tijd programmeer ik eigenlijk nauwelijks, ik script veel liever. Dan heb je een concreter doel voor ogen, en dat gaat me makkelijker af :)

toyamigo 8 October 2009 10:49

You're not alone :)
Ik ben begonnen op een C64 begin '80 en nu heb ik weer een C64 en Amiga 1200 aangesloten staan.
Ben nu een cursus programmeren in Basic aan het volgen, vroeger heb ik het nooit echt geleerd, wel een beetje zodat ik programma's kon aanpassen die niet goed draaiden maar nu wil ik het 'echt' leren.
Die ouwe bakken blijven hun charme houden ondanks hun 64k of 1 ? 2 mb geheugen...
Greets
Tony

blua tigro 31 December 2009 16:07

basic's

deze reeks zal wel vaker voorkomen
C64-basic en simons-basic
amiga-basic en amos-basic
pc
quickbasic 4.5
visual-basic 5-6-2005-2008
librty-basic en just-basic

alle hebben zo hun voor en nadelen
wat in de ene wel kan kan in de andere niet

vandaar dat ik ook c++ leer
dat zou alles moeten kunnen
wat ik tot nu toe in basic deed

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:40.