PCM Forum

PCM Forum (http://forum.pcmweb.nl/index.php)
-   Vragen en discussies (http://forum.pcmweb.nl/forumdisplay.php?f=33)
-   -   Andere computer; software behouden? (http://forum.pcmweb.nl/showthread.php?t=19588)

tj0nge 30 May 2010 14:16

Andere computer; software behouden?

Beste PCM/forumbezoekers,
Ik heb een vraagje.
Stel, ik koop een nieuwe computer, kan ik dan (er vanuit gaande dat er genoeg ruimte in de kast zit) mijn oude harde schijf en mijn externe harde schijf bij de schijf van de nieuwe computer plaatsen en de externe schijf op een usb poort aansluiten? Of krijg ik dan problemen met de software op de schijf? Ik heb namelijk het idee dat je dan problemen met het register krijgt, en dat mijn oude software op mijn schijven niet meer (correct) werkt.

Alvast bedankt!

eNdEmiOn 30 May 2010 19:39

Kan prima al zou ik wel eerst win installeren en dan pas die schijven erbij hangen. Anders kun je idd makkelijk krijgen dat er van de verkeerde schijf geprobeerd wordt te booten al moet dat ook relatief eenvoudig recht te zetten zijn.

Overigens hoe bedoel je dat je die extrene schijf via usb wilt aansluiten? Moet die gewoon extren blijven of wou je die ook intern erbij hangen? Mocht dat laatste het geval zijn lijkt me het niet zo handig om een of andere aansluiting via usb te regelen maar gewoon via sata als het een beetje een recente ext HD is.

Ik neem trouwens aan dat je met de titel meer bedoelt data behouden dan software behouden toch? Aangezien je de software die je wilt gebruiken (als je uninstall mogelijkheden en snelkoppelingetjes wilt) beter opnieuw kunt installeren.

tj0nge 30 May 2010 20:38

Ik zou dan inderdaad de externe harde schijf gewoon via usb (extern) willen houden, en niet intern erin schroeven.

Maar waar het mij meer om ging, was of ik de software gewoon op de schijven kon laten staan, zonder dat ik problemen krijg met het register. Als je bijvoorbeeld een programma verplaatst nadat je hem hebt ge?nstalleerd, werkt het programma vaak niet meer correct, omdat de gegevens in het register dan niet meer kloppen.

bee_c4 30 May 2010 21:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tj0nge (Bericht 126440)
Beste PCM/forumbezoekers,
Ik heb een vraagje.
Stel, ik koop een nieuwe computer, kan ik dan (er vanuit gaande dat er genoeg ruimte in de kast zit) mijn oude harde schijf en mijn externe harde schijf bij de schijf van de nieuwe computer plaatsen en de externe schijf op een usb poort aansluiten? Of krijg ik dan problemen met de software op de schijf? Ik heb namelijk het idee dat je dan problemen met het register krijgt, en dat mijn oude software op mijn schijven niet meer (correct) werkt.

Alvast bedankt!

das dus geen probleem,
je kunt zonder probleem je harde schijf ergens anders inbouwen
het is je hele OS, dus er gaat niets verloren.
alleen heb je wat andere drivers nodig ,omdat je andere hardware hebt.
maar dat is zo ge?nstalleerd.

EdP 30 May 2010 21:27

Nee dat kan inderdaad (meestal) niet.
Het is niet alleen zo dat de programma-folders mee moeten, ook het register ?n niet te vergeten alle dll's die in de Windows system folder terecht zijn gekomen. Het is dus knap lastig om een eenmaal ge?nstalleerd programma mee te nemen naar een andere pc.

Je zult de meeste software opnieuw moeten installeren.

Het is me wel eens gelukt om de hele systeemschijf in een andere pc als C: te schroeven, na 63 (OK, veel) reboots en een hoop foutmeldingen werkte het uiteindelijk wel, maar dat kan ik toch geen aanrader noemen.

Hans60 30 May 2010 22:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bee_c4 (Bericht 126461)
das dus geen probleem,
je kunt zonder probleem je harde schijf ergens anders inbouwen
het is je hele OS, dus er gaat niets verloren.
alleen heb je wat andere drivers nodig ,omdat je andere hardware hebt.
maar dat is zo ge?nstalleerd.

Da's dus wel een probleem, want bij het overzetten van de schijf in een nieuw systeem is de hardware-setup dusdanig anders dat de activatie van Windows (even aannemende dat het OS hier Windows is) ongeldig wordt. Bij een retail-versie hoeft dit geen onoverkomelijk probleem te zijn, deze mag je immers overzetten, een OEM-versie is gebonden aan ??n systeem. Wanneer het de bedoeling is om de schijf naast een andere schijf, waarop het OS is ge?nstalleerd, in de kast te hangen loop je tegen het probleem op dat inderdaad de registersleutels niet meer kloppen, je diverse DLL's mist en de snelkoppelingen naar de verkeerde locatie verwijzen. Dan dien je dus de software alsnog opnieuw te installeren.

bee_c4 30 May 2010 23:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans60 (Bericht 126467)
Wanneer het de bedoeling is om de schijf naast een andere schijf, waarop het OS is ge?nstalleerd, in de kast te hangen loop je tegen het probleem op dat inderdaad de registersleutels niet meer kloppen, je diverse DLL's mist en de snelkoppelingen naar de verkeerde locatie verwijzen. Dan dien je dus de software alsnog opnieuw te installeren.

ow, daar heb ik blijkbaar overheengelezen.
ik dacht aan het verplaatsen van een ??n harde schijf
het was een beetje complex verhaal

en over dat activatiegedoe was ik me bewust,maar heb het (deels bewust) niet te vermeld.
heb het nooit uitgeprobeerd

tj0nge 18 July 2010 09:44

Ik weet het is al een topic van een tijdje geleden, maar ik zit er nog steeds mee. Want het moet toch mogelijk zijn om bepaalde dingen te backuppen o.i.d., windows Vista eraf halen, schijf in andere computer met harde schijf met windows 7 plaatsen, etc?
Ik heb namelijk bijvoorbeeld net laatst MS Office 2010 proffesional ge?nstalleerd, en ik vind het erg zonde als ik die niet meer zou kunnen gebruiken, de activatiecode was immers maar voor 1 computer...

EdP 18 July 2010 09:50

Maak een FULL backup (met Acronis) op een externe schijf, dan kun je raak klooien. Vista upgraden naar W7 bijvoorbeeld?

Lukt het niet dan zet je de backup terug en kun je verder zoeken.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:07.