PDA

View Full Version : Pc Avondklok?

infusion
28 September 2008, 18:18
Hallo!,(en tevens mn eerste bericht(

Ik weet niet of het mogelijk is maar wij zoekn een soort avondklok,een programma waarbij wij kunnen instellen dat de pc afsluit op een bepaalde tijd,We hebben namelijk iemand onder de familie die een beetje teveel op de pc zit :mad:

We zouden graag een programma willen (paswoord nodig als het kan :p) waarbij wij kunnen instellen dat de pc afsluit om 9u of zn internet afsluit,blijft hetzelfde

Bedankt.

EdP
28 September 2008, 18:56
Het probleem met software op de pc zelf is dat het werkt zolang de slimmerik de beveiliging niet heeft weten te kraken of helemaal omzeilt (met een LiveCD bijvoorbeeld).

Sommige routers kun je zo instellen dat ze de toegang weigeren tussen bepaalde tijdstippen. Ook in dat geval is het te hopen dat de slimmerik niet weet waar een factory reset knop voor dient ...

Waterdicht gaat niet. Beter is om met de betrokkene heldere afspraken te maken over geneugten en consequenties bij het schenden van die afspraken.

infusion
28 September 2008, 19:53
Geloof me,De "slimmerik" kan zeker niet de beveiliging kraken en weet niet eens wat een reset knop is DUS..

vertel me meer over die software want de slimmerik weet met moeite hoe hij firefox opent :P

Hij speelt gewoon te veel op een bepaald spel en wil niet luisteren als we zeggen STOP.

Hij weet alleen maar hoe hij intenret opent en de exe van het spel =)

EdP
28 September 2008, 20:03
Dan is het makkelijkst om de router het te laten regelen (check handleiding of instellingen pagina's).

Klinkt alsof de kleine whizkid nog niet alleen gelaten kan worden achter een pc.

markkk1990
29 September 2008, 07:48
ik geloof dat er tegenwoordig ook al speciale routers zijn.. ik heb wel is gehoord van kliktime.. dan kan je precies instellen hoelang een account op het internet mag..

mathijsie
29 September 2008, 07:54
Met Windows SteadyState (http://www.microsoft.com/netherlands/artikelen/downloads/steadystate.aspx) kan je wel instellen dat de computer na een verstreken tijd automatisch afsluit. Of je ook een tijd kan instellen zoals jij het bedoelt weet ik niet meer, moet je maar even kijken.

Chato
29 September 2008, 09:51
Om een tijdklok in te stellen heb je geen extra software nodig.
Dit kan gewoon met Windows zelf.

Vanuit de command prompt:
net user <naam gebruikersaccount> /times:Ma-Vr,10-17
De beperking luidt hier: inloggen alleen toegestaan tussen 10 en 17 uur.
opheffen kan met:
net user user /times:all

Gr
Chato

Maxstar
29 September 2008, 10:20
Als je gebruik maakt van windows vista, dan kan ouderlijk toezicht ook een uitkomst bieden, zo kan je instellen, waaneer er ingelogd kan worden, welke programma's er gebruikt kunnen worden. etc zie ook de link hieronder.
http://www.seniorweb.nl/computer/artikel.aspx?id=18036

Groet Maxstar

infusion
29 September 2008, 12:36
Om een tijdklok in te stellen heb je geen extra software nodig.
Dit kan gewoon met Windows zelf.

Vanuit de command prompt:
net user <naam gebruikersaccount> /times:Ma-Vr,10-17
De beperking luidt hier: inloggen alleen toegestaan tussen 10 en 17 uur.
opheffen kan met:

Gr
Chato

Interessant,de Xp van hem is wel engels dus....Mo-Fr,10-17?

Als hij bv bezig is online om 17:00 word hij dan uit Windows uitgelogd?

Piet Koenen
29 September 2008, 12:54
Hi,
Volgens mij geldt dit voor inloggen, ben je al bezig wordt je er niet van
afgegooid. Ik denk niet dat dat is wat jij bedoelt.
Groet Piet.

Chato
29 September 2008, 13:04
Hi,
Volgens mij geldt dit voor inloggen, ben je al bezig wordt je er niet van
afgegooid.
Het zou best kunnen dat je gelijk hebt, Piet. Maar zeker weten doe ik dit niet.
Mocht dit niet werken als de gebruiker al ingelogd is, dan kan je dit probleem omzeilen door de inlogtijd op bijvoorbeeld 6 uur s'ochtends te zetten zodat overdag gewoon op elk tijdstip ingelogd kan worden en dat dan de user uitgelogd wordt op een ingegeven tijdstip.

Ook bestaat er een Register-Tweak (http://www.theeldergeek.com/auto_disconnect_for_internet_explorer.htm) voor het instellen van een 'on-line-tijdslimiet'.

Maar ik ben zelf van mening dat de login/logoff-limiet met DOS handiger is.

infusion
29 September 2008, 19:55
Ja mijn situatie is:

Om 5 uur is hij thuis en speelt tot 24u-1u(veel te laat)

Kzou dus iets moeten hebben dat ervoor zorgt dat de pc afsluit elke dag,wekelijks om 11u ofzo

Chato
29 September 2008, 23:16
Ja mijn situatie is:

Om 5 uur is hij thuis en speelt tot 24u-1u(veel te laat)

Kzou dus iets moeten hebben dat ervoor zorgt dat de pc afsluit elke dag,wekelijks om 11u ofzo
Zoiets dus:
Vanuit command prompt:
net user <zijn inlognaam> /times:Ma-Zo,10-23
bijvoorbeeld: net user Jan /times:Ma-Zo,10-23
Voor Engelstalige Windows:
net user <zijn inlognaam> /times:Monday-Sunday,10-23
Dus in de Engelstalige uitvoering geen afkortingen van de weekdagen.
Let op: de uren dienen gehele uren te zijn.
Zoiets als net user <inlognaam> /times:monday-sunday,10:30-22.45 werkt niet. Als je dit invoert achter de command prompt zal je een foutmelding krijgen. Gebruik dus hele uren.

Met bovenstaande DOS-'tweak' kan de gebruiker niet inloggen buiten deze uren, hij krijgt dan een melding in de trant van 'neem contact op met uw systeembeheerder" of iets dergelijks.
Als zijn ingestelde uren zijn verstreken wordt de gebruiker uitgelogd zonder waarschuwing.
Misschien is het daarom verstandig om de gebruiker wel in te lichten over de opgelegde restrictie om problemen te voorkomen.

Bovenstaande methode gebruik ik al enige tijd op mn werk en werkt uitstekend. En is vooral veilig.

Dit alles weer ongedaan maken kan met:

Voor het geval dat de betreffende gebruiker deze 'tweak' kent of vindt op het internet, is het misschien verstandig de commandprompt in die gebruiker uit te schakelen.
Een andere methode om deze restrictie te omzeilen is in te loggen in veilige modus en maar hopen dat de Admin-account geen wachtwoord kent.
Je weet dus wat te doen....;)
En, euh, deze gebruiker dient uiteraard geen beheerdersrechten te hebben... dan is een nieuwe account zo aangemaakt.

Groetjes en succes ermee,
Chato Flores

EdP
29 September 2008, 23:21
Nu maar hopen dat de dader niet weet hoe je de klok kunt verzetten ;)
Ik denk trouwens ook dat het alleen als restrictie op inloggen werkt en niet om daadwerkelijk af te sluiten, maar wie weet ...

Chato
29 September 2008, 23:28
Nu maar hopen dat de dader niet weet hoe je de klok kunt verzetten ;)
Ik denk trouwens ook dat het alleen als restrictie op inloggen werkt en niet om daadwerkelijk af te sluiten, maar wie weet ...

Nou, ik hoop maar dat de betreffende gebruiker niet gaat Googlen met zijn probleem van de restricties en dat -ie dan uiteindelijk bij het PCM Forum terecht komt, bij dit topic:o

Trouwens, je hebt gelijk: het werkt alleen op inloggen en niet op afsluiten. Ik ga er dan ook vanuit dat iedere gebruiker op deze comp een eigen wachtwoord heeft.

Tja, en als je nou flauw wil doen: Ja, dat is ook te omzeilen, maar ik heb van TS begrepen dat diegene een beetje een n00b is.

Maxstar
30 September 2008, 08:43
Ik weet niet welke windows "infusion" gebruikt, maar als hij vista heeft kan hij ouderlijk toezicht gebruiken.

Heeft hij windows XP, dan zal er een stukje software aan te pas komen, zoals;
http://www1.k9webprotection.com/index.php

Hiermee kan je internet tijdslimieten instellen voor o.a. internet.

Groet Maxstar

mathijsie
30 September 2008, 10:15
Het beste middel is natuurlijk nog altijd de stekker eruit ^^

Maxstar
30 September 2008, 10:39
Of de stoppen eruit eruit halen...:p
En een tijdklok tussen de PC en het sopcontact, maarja die heb je er zo tussen uit....

sebastiaan1995
6 October 2008, 19:58
nou, ik gebruik het programma: ShutDownTimer.
het werk fijn en is doodsimpel, je tikt gewoon de tijd in, en om zo en zo laat sluit de pc zich af!!