advertentie

Dit forum is niet langer actief. Voor vragen kun je voortaan terecht in de Vraag & Antwoord-rubriek van PCMweb.nl

Oud 25 april 2007, 15:49   #1
JAWO
Just Joined!

Standaard WINDOWS XP start niet door

WINDOWS XP start niet door

--------------------------------------------------------------------------------

Ik heb (voor de eerste keer) een serieus probleem.
Help mij. Ik ben ten einde raad. Ik ben een senior én een volslagen computer-leek.
Mijn Laptop-Windows (Medion - OEM-XP SP2) start niet meer (door). En dat is zo ongeveer alsof ik volkomen van de wereld ben afgesneden.

Na een automatische update van MICROSOFT was er iets mis met mijn internetexplorerscherm (IE7) en deed ik een systeemherstelling waarop er, integenstelling tot vorige uitgevoerde systeemherstellingen, allerlei regels van door systeemherstel op dat moment uitvoerende taken op het scherm verschenen (spijtig genoeg heb ik dat niet afgebroken), en waarna de computer werd afgesloten om opnieuw te starten. Althans dat zou er moeten gebeurd zijn. Op een zwart scherm verscheen een standaarduitleg dat WINDOWS blijkbaar niet goed was opgestart, waarvoor hun excuses, en de vraag hoe nu moest worden opgestart: WINDOWS normaal starten en niks doen (automatisch aftellend binnen 24 seconden startend ); starten in veilige modus; of starten in veilige modus met prompt.
Maar uiteindelijk deed hij dit dus niet, het lukte op geen enkele wijze. Geen van de aangeboden modussen werkte, en ik krijg ook geen prompt! Eerst komt het zwarte scherm met logo van WINDOWS XP en de lopende balk; ik zie zeer duidelijk dat de computer aan het booten is en de HD-led knippert op de normale manier; als dat voorbij is, waar hij in normale omstandigheden met een klik doorstart naar het blauwe WELKOM-scherm, blijft hij hangen en blijft het scherm totaal zwart. Ik zie dat de HD-led nog een paar keer knippert met interval van ong.2 sec., alsof er poging wordt gedaan door te starten en gezocht wordt naar een bestand. Niets gebeurd. En telkens ik de computer uitschakel en terug inschakel gebeurt hetzelfde: eerst verschijnt dat zwarte WINDOWS-modussuggestiescherm met de opstartmogelijkheden, daarna begint hij te booten, maar start dus niet door en er blijft dus alleen dat totaal zwarte scherm. Ik heb dan de RESTORE-CD erbij gehaald en de aangeboden opties uitgevoerd (behalve de volledige restore, want dat impliceert volgens de melding op het scherm verlies van alle data) om misschien de BOOT.ini (is dit juist?) te repareren, ook geen resultaat.
Aan mijn HD is niets kapot (werkt normaal).
Wat kan ik doen. Ik gruwel bij de gedachte van een volledige herinstallatie en het verlies van al mijn settings, mijn internetinstellingen en ADSLaansluiting, enz.. Ik ken daar te weinig van. En alle programma´s terug installeren (waar zijn die alweer!)? Ik heb via het advies van een vriend Acronis True Image 10 gekocht en nu (ná de crash!) een backup gemaakt van mijn bestanden (géén IMAGE-file dus, want die zou ook de fouten in de opstart meenemen neem ik aan) naar een partitie op de harde schijf en op een externe HD voor alle zekerheid.
De (persoonlijke)bestanden zijn dan misschien wel gesaved voor later maar daarmee is het opstartprobleem natuurlijk niet opgelost.
Er is een map waarin systeemherstel zou staan (in welke map?). Kan ik die los gebruiken? Of in boot.ini , systeem.ini of win.ini iets veranderen!? Maar wat? En hoe? Of met fixboot iets doen!? Wat is dat? En dat zou DOS zijn en ik krijg ook geen prompt! En is dat allemaal wel juist? Of is er een fout in het register geslopen, en wat, en hoe kan dat dan verholpen worden. Kan ik dat met een andere computer en mijn HD in een externe behuizing via USB oplossen? De reparatie dan terugzetten (saven in het origineel)? Ik heb mij ook al suf gezocht in mijnjaargangenarchieven maar tevergeefs voor dit probleem.
Ik ben werkelijk ten einde raad.
Ik mail nu vanuit de plaatselijke bibliotheek.
Ik hoop dat iemand mij snel kan helpen
waarvoor nu al mijn allergrootste dank.

JAWO

ps Ik heb géén herstelconsole maar enkel een recovery-cd dus (laptop-XP-oem SP2)

Laatst gewijzigd door JAWO : 5 juli 2007 om 14:55
JAWO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2007, 18:59   #2
shellghost
ModeratorPCM Lord

shellghost's schermafbeelding

Standaard

/Offtopic
Ik heb uw topic verplaatst naar de juiste lokatie voor dit probleem.

Ik begrijp uit uw verhaal dat u dus geen XP cd heeft?
Is het mogelijk om die even van iemand te lenen?
Wel dezelfde versie als dat er op uw laptop staat.
Dus wanneer u XP Home heeft dan moet u een XP Home cd van iemand lenen als dat kan.
Mocht u XP Pro hebben dan geldt hetzelfde verhaal maar dan met de XP Pro cd.

Wanneer u die heeft kunt u daar van booten en de Repair optie proberen.
De setup zal dan hopelijk de huidige XP installatie repareren.
Oud 26 april 2007, 14:58   #3
Frans Haaken
Just Joined!

Standaard windows loopt niet verder

Ik heb begrepen dat je een image heb gemaakt en gesaved in partitie D:.
Doe het volgende start true-image op en klik op restore,
zoek nu de betreffende backup in D: en klik daarop.

De image-file zal nu terug gezet worden in C:
dat is alles. True-Image moet wel opgestart worden via een diskette. De diskette wordt nl gemaakt tijdens het installeren van True-Image, maw windows mag nl niet opgestart worden.

Ik gebruik dit soort system al meer dan een jaar.
fluitje van een cent.
suc6
Frans
Frans Haaken is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2007, 11:55   #4
JAWO
Just Joined!

Standaard

Bedankt voor alle reacties!!

Ik heb met veel moed en een beetje hulp tenslotte toch maar gedurfd een nieuwe XP installatie te doen (met de OEM recoveryCD) en heb dan wel alle extra-software daarop
(o.a.MSWorks, Bluetooth, ADSLmodem, etc.) terug moeten activeren (installeren). Beetje bij beetje probeer ik nu alle instellingen, zoals die er waren, terug aan te maken (blijkbaar een titanenwerk). Om niet te spreken van al de software die volledig opnieuw moet worden ge?nstalleerd. Ik hoop dat dit dan weer lukt. Ik heb destijds in een map (POGRAM FILES)
op C:\ de meeste softwaremappen (programmas) gebackuped, maar die kan ik natuurlijk van daaruit niet terugzetten (misschien de instellingen ervan? Maar hoe?) en dat zal dus nog een flinke oefening worden vrees ik.
WINDOWS XP werkt dus weer, en de internetverbinding is hersteld!
Er zijn voorlopig wel enkele oneffenheden waar ik geen blijf mee weet en die ik ook graag zou oplossen :
- Er is nu een verandering in het inlogscherm (gebruiker EIGENAAR moet aanklikken v??r het doorgaan naar bureaublad).
- Het toetsenbord staat steevast standaard op US-QWERTY en ik moet bij iedere nieuwe inlog-input met de combinatie CTRL-SHIFT switchen naar toetsenbord NEDERLAND
(azerty). In hetzelfde venster (website, programma, ...) blijft dat toetsenbord dan behouden.
Dit is zeer vervelend en onbetrouwbaar (wachtwoorden, ...). Ik krijg via het configuratiescherm "taal en landinstellingen" de zaak niet opgelost! Of doe ik iets fout?
Heeft iemand daar een oplossing voor?

Ik zal in elk geval nu zeer vlug een IMAGE (via Acronis True Image 10) maken.

Nogmaals zeer veel dank voor de reacties, (speciaal SHELLGOAST, FRANS HAAKEN)
mvg
jawo
Oud 1 juli 2007, 15:20   #5
EdP
PCM Lord

EdP's schermafbeelding

Standaard

Toch moet je hiervoor bij "Taal en Landinstellingen" wezen. Op het middelste tabblad, Talen, staat een knop Details. Klik hierop en in de bovenste helft van dat scherm kun je aangeven dat de standaard taal standaard Nederlands moet zijn.
Oud 4 juli 2007, 14:39   #6
JAWO
Just Joined!

Standaard Toetsenbord "qwerty"

Ik wilde graag hierop nog antwoord.

Na herinstallatie van XP op de laptop (zie hierboven) heb ik plots standaard "QWERTY" toetsenbord dat niet weg te branden is (telkens slechts voorlopig om te schakelen in elk programma met de combinatie CTRL/SHIFT).

Klassieke wijziging voor het toetsenbord. Landinstellingen en Taal in configuratiescherm.
Op het tabblad Talen de knop details aangeklikt.
Alles verwijderd, Nederland toegevoegd/ingesteld, toegepast, OK geklikt, terug opgestart.
En toch blijft qwerty standaard! Keer op keer. Kan de pr?installatie zijn. Support leverancier weet geen oplossing (tenzij herinstallatie!! Nee dank je!). Bestaat er geen speciale tool voor dit probleem, voor de deblokkering van een (toegewezen?) toetsenbord? Of voor een "geforceerde" toewijzing?
Z??r vervelend dit probleem. Weet iemand raad?

mvg
jawo
Oud 4 juli 2007, 15:22   #7
AllSeeyinEye
PCM Lord

AllSeeyinEye's schermafbeelding

Standaard

Wat ik niet terug zie komen in je verhaal is True Image. In je topicstart schreef je immers dat je al een backup hebt staan. Waarom die niet alsnog terugzetten? Dan zijn de instellingen gelijk terug en ook de wellicht verloren gegane data...
AllSeeyinEye is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2007, 10:25   #8
EdP
PCM Lord

EdP's schermafbeelding

Standaard

Let op: bij de Details van de talen instellingen zijn 2 invoer velden. Bij de ene kun je talen en toetsenbordindelingen toevoegen, verwijderen enz. en bij de andere (de bovenste) kun je aangeven welke standaard is. Merk op dat QWERTY zowel voor Amerikaanse als Nederlandse toetsenborden geldt. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/QWERTY

Kijk even bij deze pagina voor uitleg: http://www.schoonepc.nl/instal/instel4.html
Oud 5 juli 2007, 14:58   #9
JAWO
Just Joined!

Standaard

Allseeyineye

Geen IMAGE ! Wel een gewone Backup (spijtig genoeg).

EdP

Ook dát werkt niet!

Laatst gewijzigd door JAWO : 5 juli 2007 om 15:02
Oud 18 juli 2007, 13:54   #10
JAWO
Just Joined!

Standaard Pobleem standaard-QWERTY toestenbord naar AZERTY

1. Probleem van standaard-toetsenbord QWERTY switchen naar AZERTY is opgelost:
- wijziging van key "STANDAARD" waarde "geen" naar 00000813
- wijziging van key "1" waarde "d0010413" naar 00000813
via REGEDIT in de resp. opgegeven mappen.

2. Probleem van opstarten zonder INLOG-gebruikersscherm opgelost.

Ik dank daarvoor ten zeerste ALFRED 2 voor zijn advies en opzoekingswerk!!

mvg
jawo
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten