advertentie

Dit forum is niet langer actief. Voor vragen kun je voortaan terecht in de Vraag & Antwoord-rubriek van PCMweb.nl

Oud 19 augustus 2009, 11:55   #1
Justinuske
Just Joined!

Standaard Laptop te langzaam

Ik vind mijn laptop te langzaam, kan ik hier wat aan doen?

Dit zijn de specificaties:

Intel celeron m processor 520, 1,6 MHz, 533MHz FSB, 1MB L2 cache
Intel Graphics Media Accelerator 950
1 GB DDR2

Graag jullie reactie,
Justinuske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2009, 13:09   #2
KlaasB
PCM Lord

KlaasB's schermafbeelding

Standaard

Aan de hardware van een laptop kun je als "leek" -hoewel een aantal forumlezers dit vast zullen bestrijden- niet veel doen. Misschien alleen wat extra werkgeheugen bijplaatsen.

Je hebt helaas niet gemeld welk OP je draait, maar dit zal waarschijnlijk Windows (XP) zijn.
Wat je software matig kan doen is mogelijk naar een OS gaan, wat minder van je systeem vraagt. Ubuntu in verschillende varianten (Xubuntu, Kubuntu,) en met name eerdere versies vragen minder van de hardware van je. De vraag of je dit moet gaan doen, want het betekent ook veel van de andere software die je draait.
Of veel van de software afgooien die je toch niet gebruikt.

Het meest gemakkelijke advies is dan ook een nieuwe laptop kopen, als je echt sneller wil werken en de huidige alleen voor wat internetten gebruiken.

groet, KlaasB
Oud 19 augustus 2009, 13:19   #3
Marc H
PCM Newbie

Standaard

Een 1.6 Ghz celeron is sowieso geen snelheidswonder. Een snellere harddisk (SSD zou overkill zijn) zou misschien kunnen helpen, om wachttijden te verkorten, maar verwacht geen wonderen.

Een ander OS zou kunnen helpen. Een gek idee: probeer Windows 7 eens. Ik heb het zelf gedraaid op een laptop met bijna dezelfde specificaties (zelfde cpu, minder geheugen, maar 768 MB, en vergelijkbare grafische kaart) en het viel mij op hoe soepel het liep.

Maar wat is precies te traag?
Site - Way2fast: intel Core i7-920 - Asus P6T - Scythe Mugen 2 - OCZ tripplechanel 6 GB 1600 - 4x OCZ Vertex 30GB (Raid 0) - 4x Samung 1.5 TB eco (Raid 5) - RocketRaid 2300 - 4x Samung F1 1TB - 2x XFX 4890 Black Edition - Samsung 2693HM 26" - IIyama Prolite B2712HDS- Lian Li PC-A70B - Coolermaster M850 Real Power
Marc H is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2009, 14:26   #4
Justinuske
Just Joined!

Standaard

Er draaid vista op,

Het opstarten en afsluiten duurd erg lang.
Ook is hij verder in het gebruik met alles wat langzaam.
Vooral dan met internetten etc.

Spellen doe ik er niet op.
Oud 19 augustus 2009, 14:37   #5
KlaasB
PCM Lord

KlaasB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Justinuske Bekijk bericht
Er draaid vista op,

Vooral dan met internetten etc.
Vooral met internetten??? Dat hangt niet zozeer af van de laptop, maar eerder van je verbinding. Heb je een draadloze verbinding of plug je een draadje in?

en wat is dat "etc."? Misschien heb je teveel "opstartprogramma's" die je kunt uitvinken via msconfig.
Oud 19 augustus 2009, 16:18   #6
Justinuske
Just Joined!

Standaard

Het ligt wel aan de pc, want op de andere laptop die we hebben gaat het allemaal juist goed. Internet is harstikke snel hij is zo opgestart.

Om te internetten hebben we draadloos en een touwtje qua snelheid maakt het niet veel uit.

Maar met alles wat ik op die pc doe is hij langzaam. Al start ik word op.

Is het anders op te lossen met meer werkgeheugen en bij te pluggen? Of is dit niet mogelijk in een laptop?
Oud 19 augustus 2009, 16:36   #7
edwinh
PCM Enthusiast

edwinh's schermafbeelding

Standaard

Kijk in Vista eerst eens het systeem logboek na (Klik op Start en tik in het zoekveld "logboek" in) Als hier een kritische fout staat (bijv ID nr 100) dan zijn er zeer lange opstart en afsluit tijden.

Ruim ook eerst eens de schijf op m.b.v schijf opruiming en draai een programma als Ccleaner. Hier is ook het register mee op te schonen.

Kijk ook eens onder msconfig wat er voor programma's en services opstarten als je de PC opstart. Als dit te veel word dan word hij ook erug traag.

En uiteraard de virus scanner.
edwinh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2009, 22:11   #8
EdP
PCM Lord

EdP's schermafbeelding

Standaard

Een Celeron cpu met 1GB en dan Vista draaien, dat is geen combinatie waar je de oorlog mee gaat winnen. Een Celeron is al niet zo geweldig vlot en 1GB is het absolute minimum voor Vista.

Als ik jou was dan zou ik hier ?f XP (of Linux) op draaien, of Windows 7 uitproberen, of een snellere laptop kiezen om Vista op te draaien.

Je kunt er geheugen bijplaatsen (waarschijnlijk zul je moeten de bestaande moeten vervangen i.p.v. bijplaatsen) maar dat zal je niet veel verder helpen.
Oud 26 augustus 2009, 13:22   #9
skees
PCM Guru

skees's schermafbeelding

Standaard

heb zo'n verglijkbare laptop ergens en daar draait XP heel soepel op.

Dus probeer dat eens... vista is echt te zwaar.

http://h.imagehost.org/0519/download_car_wouldn_t.png
skees is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten