PDA

View Full Version : Opzetten van een draadloos LAN echt een fluitje v.e.c.?

berend.debruin
21 februari 2005, 13:49
Beste Foremgenoten,

Is het opzetten van een draadloos LAN (5 laptops/PC's en 2 printers) nou echt een fluitje van een cent? Als ik de reclame's moet geloven ...

Want ik zou graag een ethernet-LAN willen opzetten in een groot woonhuis. Het belangrijkste doel is een gezamenlijke internetverbinding, eenvoudige bestandenuitwisseling en gezamenlijk gebruik kunnen maken van de printers.

1 - Is als "LAN-sterpunt" ergens een Wireless Broadband Router/ Acces Point neerzetten voldoende? En voor de PC's/Laptops "gewoon" Wireless USB 2.0 adapters inpluggen? Hoeveel reikwijdte heeft zoiets eigenlijk?

2 - Kunnen printers ook zo makkelijk Wireless worden aangesloten?

3 - Kan een telefonische internetverbinding dan via een (ethernet)modem direct op het LAN of een Routerpoort worden aangesloten, of gaat dit via 1 van de PC's?

Vriendelijke groet,
Berend

OMFG-STFU-N00B
21 februari 2005, 21:06
veel vragen...

1- Het bereik van een WLAN is zodanig "goed" dat een 54 Mbit WLAN wel overal goed te bereiken is in 1 huis... een 11 Mbit is wat minder en ook niet zo snel vanwegen jouw voorkeur naar bestandsuitwisseling..
Er zijn verschillende methodes om je computers aan te sluiten op het draadloze net. voor pc's zijn dit dan de PCI en USB , voor je laptops zouden PCMCIA en USB de oplossing kunnen zijn. al dient PCMCIA en PCI denk ik de voorkeur (als ik zo af en toe hoor dat die usb sticks niet goed zijn...)

2- Er zijn routers die via de usb poort een printer accepteren die dan door het hele netwerk kan worden gebruikt. of printers ook wireless aan te sluiten zijn weet ik niet maar ik denk niet dat dat erg goedkoop is...
voor die manier is het denk ik handiger om de printer aan te sluiten op een computer en deze gewoon te delen zodat alle computers in het netwerk gewoon van die printer gebruik kunnen maken.

3- Ik neem aan dat we het hier over een ADSL verbinding hebben die via de telefoon gaat en jij wilt deze direct in de router hebben en niet eerst in een modem en dan naar de router.
Ook hier zijn routers verkrijgbaar met ingebouwde modem.Deze zal best in draadloze variant verkrijgbaar zijn maar jouw eisen stellen de standaard computerzaken denk ik wel op de proef... ik raad aan om bij wat computerwinkels op internet rond te vragen of er iets is wat jij zoekt.

Nou ik heb mijn oplossing gegeven maar ik ga er niet van uit dat het de beste zijn.Maar er zullen nog genoeg PCM forumers zijn met een betere uitleg.

Ewald
22 februari 2005, 07:24
Voor puntje2 :
Je kan met een oud pctje genre 486 zelf een printserver in elkaar knutselen , hier staat hoe : pigtail lrp print server tutorial (http://pigtail.net/LRP/printsrv/).

Bij mijn weten is een goede 11mbit AP + kaartjes nog altijd veel sterker dan een 54mbit. maar bon das mijn mening :)

OMFG-STFU-N00B
22 februari 2005, 09:39
Bij mijn weten is een goede 11mbit AP + kaartjes nog altijd veel sterker dan een 54mbit. maar bon das mijn mening :)

Daar zie ik de logica niet helemaal van in...'

edit:
Tjah... of de pcm heeft het zelf fout maar in nr3 van pcm word ook nog iets over draadlooze verbindingen gesproken.. en 54Mbit is toch wel beter dan 11Mbit.. MITS je dan een (wat duurder) beter merk neemt. omdat goedkope apparatuur nog niet inhoud dat het net zo goed is.

jansmarj
5 maart 2005, 11:40
Hoi, ja het aanleggen van een draadloos netwerk kan echt een fluitje van een cent zijn. Mits je goede spullen hebt. Ik heb een stuk of 10 draadloze netwerken aangelegd en allemaal werkend gekregen. Er zijn echter wel een aantal aandachts punten waarbij het niet uitmaakt of je een modem met apart draadloze router hebt of een modem/router configuratie. Ik maak zelf gebruik van een speed touch home in combinatie met een linksys draadloze router (4 pc's met printerdelen en bestandsdeling zoals muziek bieb en videoclips). Werkt absoluut top. Aandachtspunten zijn:

compatibiliteit tussen modem en router (geen probleem als je alles in een hebt)

koop goede apparatuur goedkoop is duurkoop Sweex of Linksys zijn uitstekende en gebruikersvriendelijke merken (was met 15 minuten klaar). PCI of PCMIA kaarten hebben mijn voorkeur, USB wil nog wel eens problemen opleveren.

Verbinding zou geen probleem moeten zijn (is ong. 30 meter) maar hangt er vanaf of je door gewapend betonnen vloeren of muren heen moet. Een signaal versterker kan dan een oplossing zijn. Goede plek voor modem/router is de meterkast, of bij veel beton in midden van het huis (bijv. eerste verdieping).

Je hebt twee mogelijkheden:
1) je laat alle verbinding door 1 pc lopen (die dan altijd aan moet staan om internet voor iedereen mogelijk te maken) voordeel is dat je alleen die pc met firewall en antivirus hoeft uit te rusten.

2) je laat iedere pc zijn eigen verbinding met internet maken via modem/router. Nadeel is dat beveiliging moeilijker c.q. duurder wordt. Voordeel iedereen kan altijd bij internet ongeacht welke pc aan of uit staat. In de praktijk valt de dreiging wel mee. Ik heb alleen op 1 pc antivirus draaien vanwege de klantwebsites die ik daar op heb staan op de pc's van de kinderen en spelpc draai ik alleen AD-Aware van Lavasoft iedere week. Dit gaat al drie jaar zonder problemen. In het ergste geval installeer je de betreffende pc even overnieuw.

Bepaal wat je wilt delen en zet een goede bestandsstructuur op. Nadeel is wel dat een pc die bijv. de muziekbibliotheek bevat wel aan moet staan om liedjes af te kunnen spelen op de andere pc's. Het gunstigste is om een oude PI of PII met een grote harde schijf te gebruiken en die vrijwel continu te laten draaien. Bestanden die je beschikbaar wilt stellen voor iedere gebruiker kopieer je naar die pc.[/list]

Bman
5 maart 2005, 12:31
ik raad je U.S.Robotics aparatuur aan. Het is zeker niet het goedkoopste, maar wel de topper op de consumenten markt. Ik heb thuis ook deze apparatuur staan en dat werkt uitmuntend!!

U.S. Robotics® Wireless Turbo Access Point & Router (+/-) € 72,99
U.S. Robotics® Wireless Turbo Multi-Function Access (+/-) € 90,00
Wireless Turbo PCI Adapter (+/-) € 42,99
Wireless Turbo PC Card (pcmcia) (+/-) € 42,00

al deze apparatuur ondersteund 125mbps (standaard: IEEE 802.11G)

netwerk opzetten hiermee is heel goed te doen. De hele configuratie is met wizards te doorlopen op een simpele manier. De gevorderde gebruiker heeft daarnaast alle instel mogelijkheden tot zijn beschikking die je maar kunt bedenken.

Ewald
6 maart 2005, 17:05
blahblahblah : g minder performant als b
Daar zie ik de logica niet helemaal van in...'

Techniek is langer op de markt en groot gegroeid. Je komt er verder mee ( kwa afstand ) , ontvangerchips zijn gevoeliger etc. Maar dat mijn eigen ervaring :) uberhaupt als je bestanden gaat kopieren van de ene plek naar de andere werkt gigabit lan een stuk beter :)
Ewald